Bag om Barberen

Gioachino Rossini skrev sin Barberen i Sevilla på meget kort tid. Musikforskere gennem tiden har også været enige om, at den ikke kan have taget mere end tre uger at skrive. Efterfølgende har Rossini selv sagt, at den blev skrevet på kun 13 dage.

Rossini skrev operaen i 1816 ud fra Pierre Beaumarchais komedie af samme titel, men han havde sendt flere forskellige tekster ind til godkendelse, inden han besluttede sig for denne komedie. Komedien havde allerede dannet baggrund for tre forskellige operaer, og Rossini havde efterhånden meget kort tid til sin deadline. Derfor måtte han til sidst komponere det hele på 13 dage, og det virker jo umiddelbart imponerende, men …

Ikke alene var historien allerede skrevet, men også musikken er genbrug. Dog ikke stjålet – men genbrugt fra Rossinis tidligere operaer. Hør forneden ouverturen til Aureliano in Palmina:

Ouverturen til Elisabetta, regina d’Inghilterra:

Og hør eller genhør så ouverturen til Barberen:

Barberens ouverture er blevet brugt ikke bare to, men tre gange i alt (oven i købet inden for 4 år), og resten af operaen er også hist og her stykket sammen af tidligere kompositioner. Rossini pralede over for bl.a. Wagner med, at han havde skrevet operaen på så kort tid, men når man kigger på detaljerne, så er der ikke så meget at prale af i forbindelse med skabelsen. 

Det var i øvrigt ingen selvfølge, at operaen fik den succes, som den gjorde. For premieren i Rom var en ren fiasko. Den populære komponist Giovanni Paisiello havde også skrevet en Barber, og hans fans rottede sig sammen og piftede under hele forestillingen, så Rossinis ikke fik et ben til jorden.

Trods den uheldige modtagelse ved premieren, blev operaen en af de mest spillede, og man er stadig, her 200 år efter, godt underholdt.  

Operaen spiller i den kommende tid på Det Kongelige Teater.

Author: Ida Fogh Kiberg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *