Dæmonbarberen i Fleetstreet – opera eller musical?

Der er lidt af et dilemma forbundet med musicalen Sweeney Todd. Det er nemlig ikke altid helt nemt at beskrive, hvad stykket har for en genre. Karakteren Sweeney Todd skal gerne være dramatisk og voluminøs i sin stemme og sin fremtoning som en operasanger, mens Mrs. Lovett ofte spilles af en skuespillerinde med musikalsk evne.

Det er dog også tit en skuespiller, der spiller Sweeney selv. Men hvad gør denne musical mere opera-agtig end så mange andre? En opera beskrives ofte som noget, der hele vejen igennem bliver sunget, mens musicals har talte afsnit. Men hvad med de operaer, der har talte afsnit?

Det afhænger af huset, det opføres i

Stephen Sondheim, komponisten bag stykket, har selv sagt før, at en opera simpelthen blot er noget, der spilles i et operahus, mens en musical er noget, der spilles på et teater. Samtidig har han selv omtalt den som en mørk operette, hvis man har presset ham til at sætte stykket i bås. Det kommer for Sondheim an på publikum og deres forventninger. Da han i sin tid så Menottis The Telephone og The Medium, opfattede han dem som musicals, men da de blev opført på en opera, så var det dét, de var.

Men er Sweeney Todd så en opera, nu hvor den spiller på Operahuset i november? Og er det egentlig så vigtigt, eller er det lige meget, om man kan sætte et værk i bås? Spørger man den verdenskendte walisiske baryton Bryn Terfel, så er det slet ikke vigtigt, fordi stykket ligegyldig genre er fantastisk. Se interview med sangeren her.

Det er blevet stemplet som en musical gennem årene siden premieren i 1979 på Broadway, og det er da også sådan, den omtales og behandles i teaterverdenen i dag.Ikke desto mindre har vi her en Sweeney Todd-udgave spillet på et operahus og med udelukkende operasangere på rollelisten. Det Kongelige Teater har premiere på forestillingen den 23. november. Om det så er en opera eller en musical, det må vi lade publikum afgøre. Stykket har i hvert fald fået en strålende karriere siden sin premiere med ros til både musik og tekst. Her får man nemlig en god blanding af humor og gys – en kontrast, som er blevet elsket siden 79. Her et lille klip fra urpremieren med Angela Lansbury og Len Cariou:

Indlægs forfatter: Ida Fogh Kiberg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *