Den Fynske Opera lancerer nyt sæsonprogram

I søndags løftede Den Fynske Operas nyligt konstituerede kunstneriske leder, Ida Fogh Kiberg, sløret for den kommende sæson i Odense. Seancen var som så meget andet for tiden henvist til Facebook, hvor de aktuelle instruktører kom til orde, og siden har der været postet smagsprøver med operaens faste ensemble bestående af, sopranen Dénise Beck, tenoren Mathias Hedegaard og pianist Clemens Hund-Göschel.

Farverig operette

Sæsonen åbner til september med Franz Léhars populære operette Den glade enke. En genopsætning af Daniel Bohrs (instruktør) og Rikke Juellunds (scenograf) version fra 2017 (denne gang dog varetaget af instruktøren Anne Fugl), hvor publikum bogstavelig talt er placeret midt i Café Maxim i slutningen af 1920’erne (hvis man da kan gøre det i dagens Danmark). Holdet er det samme som tidligere og består af blandt andre Mette-Maria Øyen, Thomas Storm, Kiki Brandt, Mathias Hedegaard, Jesper Buhl og sangstuderende ved Syddansk Musikkonservatorium.

Mette-Maria Øyen – Foto: Den Fynske Opera

Italiensk bel canto

I oktober/november følger Rossinis sprudlende komedie Askepot. Forestillingen instrueres Anne Barslev, der, som det fremgår af programmet i sin udgave, prikker til kvindens frygt for selvstændighed(!): Datidens kvinde ventede på noget udefrakommende, som skal forandre hendes liv – ”og nutidens kvinde venter stadig”(!). Således er der lagt op til, at der bag grinet gemmer sig en alvorsfuld og aktuel (køns)problematik.

Operaen synges på dansk af sangerne Francine Vis, Mathias Hedegaard, Thomas Storm, Jesper Brun, Jesper Buhl, Mette-Maria Øyen og Emma Oemann

Moderne fransk monolog-opera

Den dansk-svenske sopran Anna Carina Sundstedt er eneste sanger på scenen, når Francis Poulencs enakter, Den menneskelige stemme (La voix humaine) er på programmet i foråret 2021. Operaen giver med sin stærkt udtryksfulde musik og koncentrerede plot (den ene ende af den sidste telefonsamtale mellem Elle og hendes elskede, der har forladt hende til fordel for en anden kvinde) et psykologisk signalement af et kvindesind i krise. Det er instruktør Freja Friberg Lyme og scenograf Birgitte Nisbeth, der står for produktionen, mens James Sherlock står for den musikalske ledelse.

Anna Carina Sundstedt (Foto: Michael Bennati Schou)

Orfeo

En anden kærlighedshistorie får vi i forestillingen Orfeus, som er en nyfortolkning af en af verdenshistoriens allerførste, men stadig gangbare operaer, Monteverdis Orfeo. Den instrueres af Selma Mongelard og sættes i scene af Irene Hougaard, der sammen står bag projektet ”Kind of Opera”, der med nyfortolkninger af operaklassikere ønsker at tale i øjenhøjde med deres egen generation.

Børneopera

Og apropos den yngre generation, så tager forestillingen Det STØRSTE og det mindste fat i et endnu yngre publikum. Naturens ånd bringer børnene på en rejse i naturens og lydens univers og møder både stor hval og lille flagermus. Forestillingen er blevet til i samarbejde mellem sopran Lise Bech Bendix og komponist Povl Chr. Balslev i samarbejde med Naturama i Svendborg og biologen Lee Anton Miller, der har studeret dyrenes kommunikation via lydbølger.

Fællessang og operacaféer

Er der noget corona-krisen har vist os, så er det, at fællessangen kan noget, og i løbet af sæsonen er der da også strøet en håndfuld fællessang-arrangementer ud, hvor folk, der har lyst til at synge sammen med andre kan komme.

Der er også blevet plads til en række operacaféer, med solisterier, opera brunch og andet, som kan studeres nærmere i Den Fynske Operas nye katalog.

Indlægs forfatter: Søren Schelling

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *