Emma Oemann – Debutant med gang i karrieren

Husk, at du også kan lytte til artiklen

Da jeg så, at Emma Oemann skulle have debutkoncert her i den kommende uge, tænkte jeg først, at det kunne da næsten ikke passe. Det er flere år siden – syv, faktisk – at jeg traf Emma, hvor hun sammen med en god håndfuld andre unge sangere deltog ved en bel canto-masterclass i Løgumkloster, som jeg havde arrangeret sammen med tenoren Tonny Landy, og dengang var hun allerede færdiguddannet fra konservatoriet i Odense. Jeg kan huske, hvordan hun sprudlede med sin lyse sopran og leverede den ene træfsikre højtone efter den anden. Siden har jeg bemærket hende på rollelisten i massevis af operaprojekter og glædet mig over at den unge sangerinde fra dengang i Løgumkloster tilsyneladende har fået godt gang i karrieren.

Og nu står hun så og skal lave debutkoncert – på Den Fynske Opera, på fredag – dog ikke som sopran, men i et helt andet stemmefag, nemlig som mezzosopran. Hvad er der sket med den lyse bel canto-sopran, der bl.a. gav den som Marie i Regimentets Datter? Det var jeg nysgerrig efter at finde ud af. Så jeg bookede et af de gratis mødelokaler hos Google og tog en snak med Emma Oemann.

Emma Oemann (Foto: Mina Fagerlund)

Der var et mørke

Når jeg tænker mig om, kan jeg godt huske, at Emma Oemann talte om, at hun skulle til Glasgow efter sommerferien i 2014. Hun var blevet kandidat fra konservatoriet i Odense samme år og ville gerne ud og lære mere. På Royal Concervatoire of Scotland fik hun tilknyttet en underviser, Clare Shearer, en dramatisk mezzosopran, hvis elever har klaret sig ret godt i flere internationale konkurrencer. Clare Shearer hørte noget andet i Emma Oemanns stemme, end de lærere, hun havde arbejdet med hjemme i Danmark. Hun hørte et mørke, måske var hun i virkeligheden mezzo…?

Emma var først skeptisk: ”Man lægger ikke bare sådan om til et andet stemmefag,” siger hun, ”Der ligger mange års arbejde i at lyde, som man gør. Og så ligger der meget identitet i ens stemmefag, både i kraft af de karakterer, man skildrer – i mit tilfælde var det typisk unge, glade karakterer – men også i forhold til de drømme, man har som sanger, og de roller, jeg havde regnet med at jeg engang skulle synge. Nu skulle alt tænkes om. Jeg skulle begynde at drømme nye drømme.”

Boldværket mod lærerens idéer brast, da Emma til en sangtime ved en fejl var kommet til at give Clare Shearer den forkerte udgave af en Brahms-Lied, som hun arbejdede med. ”Jeg troede, at Clare Shearer spillede efter den høje udgave, som jeg plejede at synge efter,” fortæller hun, ”men først efter at vi havde hørt, hvor godt det lød, opdagede vi, at jeg havde givet hende den dybe udgave – måske var der alligevel noget om denne her mezzo-snak?”

Det lå ligesom i kortene

At Emma Oemann skulle komme til at friste en tilværelse som sanger, var ikke helt uventet. ”Mine forældre har altid sagt, at jeg kunne synge, før jeg kunne tale,” siger Emma (og ser ud som om hun i det samme bliver opmærksom på, hvilken floskel hun lige har afleveret til intervieweren), ”Det er altså rigtig nok! Ifølge dem sang jeg hele tiden: når jeg legede, når jeg skulle sove, bag sofaen, når vi havde gæster – hele tiden”.

Emma begyndte tidligt at synge i kor og sang også meget i skolen, hun spillede klaver, lidt senere også violin, og hun spillede i band og skrev selv popmusik. Som 14-årig spillede hun orgel og vikarierede for organisten i den lokale kirke i Elev i nærheden af Aarhus, hvor hun voksede op.

”Som syv-årig kom jeg hjem fra skole og fortalte min mor, at jeg havde lært, at der var noget, der hed konservatoriet, og at det var dét, jeg skulle,” siger Emma Oemann, der dengang måske nok mest forestillede sig en fremtid som pianist. ”Da, jeg blev 16 år og søgte MGK – det konservatorieforberedende musikalske grundkursus – på Aarhus Katedralskole – blev det alligevel sangen, jeg valgte.”

Efter MGK flyttede Emma så til Odense, hvor hun endelig kunne begynde på konservatoriet – med sang som hovedfag hos barytonen Lars Waage.

Solistklasse og praktisk erfaring

”Jeg har hele tiden prioriteret at få noget praktisk erfaring og opdyrke netværk.”, fortæller Emma Oemann. ”Da jeg kom hjem til Odense fra Glasgow i 2016, blev jeg optaget på solistklassen på konservatoriet, men jeg lagde faktisk ud med at tage orlov. Jeg var gået til audition på Det Kongelige Teater – de manglede assistenter til operakoret, og jeg havde egentlig ikke regnet med at komme i betragtning. Men det blev alligevel til en et-årig kontrakt som 2. alt. Det passede mig fint at synge de dybe korstemmer, for der risikerede jeg ikke at falde tilbage i gamle vaner – jeg var jo stadig i gang med min stemmeomlægning, og mange ting skulle ligesom redefineres.”

Emma Oemann som Tante Lilla i De tre tanter

Sideløbende med solistklassen havde Emma Oemann forskellige engagementer, koncerter og mindre produktioner. Med operakompagniet GuidOpera medvirkede hun i La traviata, Maskarade, og Hans og Grethe, og med Den Åbne Operas succesprojekt Øl & Opera i Folkehuset Absalon var hun med i The Bear og forestillingen Pizza con funghi. Sammen med to andre sangere har hun desuden i flere år rejst rundt med børneforestillingen De tre tanter.

Denne maj-måned har også været travl, da der udover en kammerudgave af Donizettis Elskovsdrikken igen var bud fra Det Kongelige Teater. Denne gang skulle hun medvirke ved deres udendørs sommerkoncerter, Opera i det fri.

Fra corona-kælder til Reumert-nominering

I november 2020 skulle Emma Oemann have sunget  rollen som Tispe i Den Fynske Operas opførelse af Rossinis Askepot, Men en i 2020’erne meget omtalt virus kom på tværs og sendte hende i isolation med covid-19 i tre uger. Da hun var kommet ovenpå igen, havde man været nødt til at give hendes rolle til en anden sanger, så Emma valgte at følge produktionen fra sidelinjen og brygge kaffe til sine kollegaer (sikke en kollega).

Men så skete der det, som alle operacheferne frygter, men som nogle gange sker alligevel, nemlig at hovedrolleindehaveren må trække sig. Med meget kort tid til premieren blev Emma Oemann spurgt, om hun kunne springe ind. Hun tog opgaven op, lærte det krævende parti på rekordtid (nogle medier har skrevet to uger, men Emma betonede venligt over for mig, at hun altså kun havde én uge) og blev sat ind i scenegangen. ”Det er nok det mest vanvittige, jeg har været med til,” siger Emma. ”Fra at have mistet en rolle pga. corona til nu pludselig at skulle synge hovedrollen. Det var nærmest uvirkeligt og selvfølgelig en kæmpe udfordring.”

Man kan næsten tale om skæbnens ironi, da en anden uheldig episode indtraf. Premieren var i gang, men en af de medvirkende sangere fik et ildebefindende, og man var nødt til at standse forestillingen. Også næste forestilling måtte følgelig aflyses. Men heldigvis blev de sidste seks forestillinger gennemført, til publikums og pressens store begejstring. Ja, faktisk var begejstringen så stor, at forestillingen blev nomineret til Årets Reumert 2021 for ”Årets Opera” – Statuetten, som blev uddelt i søndags kom dog ikke til Odense, men faldt i hænderne på københavnske kollegaer.

Askepot på Den Fynske Opera (Foto: Den Fynske Opera)

Debutkoncerten – en semiscenisk helhedsoplvelse

Og nu er det så endelig blevet tid til at give debutkoncerten, og den er som nævnt planlagt til på fredag den 18. juni på Den Fynske Opera. Emma Oemann har valgt at præsentere en række operauddrag og sange i semiscenisk form og invitere publikum indenfor i karakterarbejdet med gæsteoptrædende på scenen, med kostumer og kostumeskift(!).

Repertoiret vil bestå af uddrag fra nogle af de forestillinger, hun tidligere har medvirket i – The Bear, Hans og Grethe, store dele af De tre tanter, Maskarade (hele Pernilles parti) og selvfølgelig Askepot. Imellem operauddragene vil der være en række sange både danske og skotske – det hele bundet sammen i en velovervejet helhed.

Pøj pøj til Emma Oemann fra operascenen.dk – jeg håber, at salen bliver lige så fyldt, som det ser ud til, når man forsøger at reservere en billet.

(Foto: Natasha Hendrickse-Welsh)

Author: Søren Schelling

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *