Ingen kameler, Tak!

Hvis du synes, at Mozarts opera Bortførelsen fra Seraillet skal foregå i et miljø fyldt med kameler, sand og palmer, så skal du lade være med at gå ind og se Den Jyske Operas opsætning af Mozarts 1782-succesopera/-syngespil, der har premiere den 21. februar i Musikhuset i Aarhus. Hvis du derimod er med på at instruktøren piller ved traditionerne for at fortælle en historie, som 2020-mennesket i højere grad kan relatere til, ja så må du hellere sikre dig et par billetter.

Opgør med klichéerne

I går startede 6 ugers intenst prøveforløb i Den Jyske Operas lokaler i Aarhus, og det er operachefen selv, Philipp Kochheim, der instruerer forestillingen. Han vægrer sig ellers ved at instruere det klassiske operarepertoire, dog med undtagelse af Mozart, som han betegner som en ægte Mr. Modern – en komponist, der foruden at være harmonisk og instrumentalt nyskabende behandler temaer, der er universelle og evigt gyldige.

”Heri ligner Mozart Shakespeare:”, udtaler Philipp Kochheim. ”Tid og sted betyder ikke meget; hvad der er vigtigt, er menneskelige relationer, frygt, håb, mangler og svagheder.”

I sin opsætning af Bortførelsen bevæger han sig da også langt væk fra de sædvanlige orientalske klichéer, og ind i et rum, hvor det er de menneskelige dilemmaer, der er i fokus – valget mellem et romantisk kærlighedsforhold og en tilværelse i ekstrem rigdom, valget mellem the good guy eller den måske mere spændende bad guy. Seraillet fra Mozarts opera, hvor den unge kvinde Konstanze holdes fanget, er skiftet ud med en eksklusiv lejlighed med dyre møbler, dyr kunst og anden luksus. Hendes kæreste Belmonte kommer for at redde hende, men ønsker hun egentlig at blive reddet?

”Konstanze er splittet mellem to kærlighedsverdener”, fortæller Philipp Kochheim, ”og hendes problem er ikke, at hun ikke kan flygte, men at hun ikke kan beslutte sig.”

Prøvestart på Den Jyske Opera – Foto: Søren Schelling

Forbered dig på en oplevelse

Både sangere og publikum kan godt forberede sig på lidt af en oplevelse. Luksuslejligheden, hvor handlingen udspiller sig, vil være ramme om både hærværk og vandkamp undervejs, og sangerne vil i usædvanlig høj grad komme til at investere sig selv både fysisk og mentalt.

For eksempel har Philipp Kochheim strøget de originale dialoger og overladt plads til at sangerne selv kan gøre de nye dialoger færdige, sådan som de selv personligt vil udtrykke sig. Det betyder, at sangerne skal være fuldt ud til stede og sætte sig selv i spil og hele tiden være klar til at gribe situationer, der opstår undervejs.

Det betyder også, at der udover det rent sanglige vil være forskel på om du oplever norske Lina Johnson eller danske Clara Thomsen som Konstanze, tyske Alexander Geller eller islandske Sven Hjörleisson som Belmonte, rumænske Silvia Micu eller portugisisk/canadiske Cassandra Lemoine som Blonde eller britiske Andrew Dickinson eller tyske Martin Leichtner som Pedrillo. Det vil simpelthen være to forskellige forestillinger.

Co-produktion med tysk teater

Forestillingen er en co-produktione med det tyske Theater Münster, hvor den havde premiere i maj 2019. I Tyskland er der store følelser på spil, når man rører ved Mozart. Omvendt er man på mange teatre også vant til at instruktørerne tager nogle radikale kunstneriske valg. Publikum tilkendegav da også deres mening med både buh- og bravo-råb efter premieren.

Pressebilleder fra forestillingen på Theater Münster i 2019 – Foto: Oliver Berg

Bortørelsen fra Seraillet har premiere i Musikhuset Aarhus d. 21. februar, hvorefter forestillingen drager på turne til spillesteder i hele Danmark.

Medvirkende

Konstanze: Lina Johnson/Clara Thomsen
Belmonte: Alexander Geller/Sven Hjörleifsson
Blonde: Silvia Micu/Cassandra Lemoine
Pedrillo: Andrew Dickinson/Martin Lechleitner
Osmin: Hakan Tirasoglu/Thomas Christian Sigh
Bassa Selim: Christoph Gareisen

Odense Symfoniorkester
Sønderjyllands Symfoniorkester
Aalborg Symfoniorkester
Aarhus Symfoniorkester
Dirigent: Claus Efland

Instruktør: Philipp Kochheim
Scenograf: Emily Bates
Kostumedesigner: Mathilde Grebot
Lysdesign: Ib Asp

Du kan som altid holde dig orienteret i Operakalenderen

Læs mere om forestillingen på Den Jyske Operas hjemmeside.

Indlægs forfatter: Søren Schelling

En tanke om “Ingen kameler, Tak!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *