Mozarts Tryllefløjten som operafortælling

”Opskriften er egentlig ret enkel”, siger sangeren, foredragsholderen og operaformidleren Søren Schelling: ”Man tager en opera, ryster handlingen godt, men ikke mere end at musikken stadig kan passe til, og fortæller den nye historie live for et publikum, mens operaens musik fletter sig ind og ud af fortællingen. Og så får man en dygtig kunstner til at skabe nogle unikke illustrationer, der kan danne en visuel ramme. Og ja, så har man en operafortælling”.

I løbet af de sidste 5-6 år har Søren Schelling sammen med billedkunstneren og illustratoren Anne Marie Johansen, arbejdet med operafortællinger. Indtil videre er det blevet til to af slagsen, Billeder fra et bohemeliv – en fri fortælling over Puccinis La bohème – og Fuglefængeren – frit efter Mozarts Tryllefløjten.

“Opskriften er egentlig ret enkel … Man tager en opera, ryster handlingen godt, men ikke mere end at musikken stadig kan passe til”

Begge operafortællinger er desuden udgivet i bogform, og der er en ny på vej til foråret. Søren Schelling har optrådt med operafortællingerne i sognegårde og højskoleforeninger etc., og på onsdag kan man for første gang opleve Fuglefængeren i en biografsal, med Anne Marie Johansens illustrationer projekteret op på det store biograflærred.

En opfordring: Biografsalen kan bruges til andet end film

I Biffen i Odder, syd for Aarhus, har man, ligesom mange andre af landets biografer, længe mærket at interessen for opera også er rykket ind i biografsalene. Gennem de sidste år har man i stigende grad kunnet opleve operatransmissioner fra verdens store scener med helt store navne som Anna Netrebko, Plácido Domingo, Roberto Alagna m.fl.

“Da der i forvejen er et operapublikum i biografen, ligger det lige for at præsentere et kunstprojekt som en operafortælling i biografsalen”

Thomas Nørfelt, der er daglig leder af Biffen i Odder, glæder sig over, at biografen også kan rumme andet end traditionelle filmforestillinger. ”Vi skal turde forny os, ikke mindst i dag, hvor folk har så let adgang til oplevelser hjemme i sofaen”, siger Tomas Nørfelt, der også i foråret havde en af Søren Schellings operafortællinger på plakaten.

”Da der i forvejen er et operapublikum i biografen, ligger det lige for at præsentere et kunstprojekt som en operafortælling i biografsalen”, siger biografdirektøren og opfordrer sine biografkollegaer rundt om i landet til at gøre det samme i deres biografer: ”Sidste gang vi havde Søren til at opføre en operafortælling her i Biffen, var det et tilløbsstykke, endda på trods af at folk faktisk ikke vidste, hvad de gik ind til.”

Opera på en anden måde

Engang var opera sådan noget, der hørte til i operahuse, og man kunne kun opleve det, hvis man tilhørte en særlig gruppe i samfundet. Sådan er det ikke længere. I dag er det uhyre populært at gå til opera, og der er et hav af tilbud at vælge imellem fra de helt store opførelser til de mindre, eksperimenterende. Søren Schelling, der selv har beskæftiget sig med opera siden han var 12 år gammel, finder det forfriskende, når operaen bliver taget ud af de faste rammer eller sat sammen med andre kunstformer. ”Det er altid spændende, når der opstår noget nyt. Og gerne helt tæt på publikum.”

En hybrid performance

Søren Schelling har selv opfundet og udviklet genren, operafortælling, der altså hverken er et foredrag om opera eller en genfortælling med musik til, men en unik live performance – en selvstændig kunstform med sit eget udtryk. ”Det med at tage en kendt handling, ryste den, skære fra, bytte om og finde på, det har operakomponister og librettister jo gjort i århundreder med teaterstykker, romaner og nu også film”, siger Søren Schelling. ”Når jeg fortæller min historie live, med musikken fra operaen, der fletter sig ind og ud igennem fortællingen, og Anne Marie Johansen farvestrålende, fantasirige illustrationer som auditiv og visuel ramme, så opstår, så opstår der noget, der er meget nærværende – på en gang helt nyt og særdeles velkendt.

“Det med at tage en kendt handling, ryste den, skære fra, bytte om og finde på, det har operakomponister og librettister jo gjort i århundreder med teaterstykker, romaner og nu også film.”

Søren Schelling ønsker med sine operafortællinger at skabe et selvstændigt kunstnerisk udtryk, men ser dem samtid som en anderledes måde at formidle opera på til folk som ikke nødvendigvis kender noget til genren i forvejen.

Optakt til med live musik og et lille glas

Når Søren Schelling fremfører sin Fuglefænger-fortællingi Biffen, Odderpå onsdag er der en lille uformel introduktion i café. Her vil Søren fortælle om sit arbejde med operafortællinger og performe lidt fra den opera, der ligger til grund for aftenens operafortælling, nemlig Mozarts Tryllefløjten.

De kan læse mere om Søren Schellings operafortællinger på www.operafortaelling.dk, og mere om arrangementet på onsdag på Biffen i Odders hjemmeside.  

Indlægs forfatter: Ida Fogh Kiberg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *