Ny chef for CPH Opera Festival: “Jeg føler mig som den heldigste pige i verden”

Engelske Amy Lane er CPH Opera Festivals nye chef, og selvom København ikke er hendes fødeby, så har hun holdt meget af stedet i mange år.

INTERVIEW

af Ida Fogh Kiberg

Med en baggrund som sanger, chefinstruktørassistent på Royal Opera House, Covent Garden i London, og som instruktør for adskillige projekter har Amy Lane nu sagt farvel til sin post i London og er klar til at tage over som direktør for CPH Opera Festival. Der var 25 andre kandidater fra 7 forskellige lande, og Lane er den første kvinde og den første udlænding, der har fået jobbet.

CPH Opera Festival har lagt vægt på, at den nye direktør skulle have kontakter og netværk i udlandet, så internationale sangere og dirigenter kan forblive en del af operafestivalen. Det er vigtigt for at få festivalen på kortet og bibeholde et internationalt samarbejde, men samtidig har der været kommentarer, der stiller spørgsmål ved, om det er rimeligt, at både Den Jyske Opera, Det Kongelige Teater og nu også CPH Opera Festival ledes af udlændinge, der ikke nødvendigvis kender den danske kulturhistorie og det danske sprog. Men hvis der er åbent for både international og national scenekunst, er det så overhovedet et problem?

Operascenen.dk har interviewet Amy Lane for at høre lidt nærmere om hendes visioner og hendes forhold til Danmark.

IFK: “Amy, først og fremmest, tillykke med den nye titel her i Danmark!”

AL: ”Tak! Det er virkelig, virkelig dejligt og spændende. København har været en by, som jeg har elsket at arbejde i i løbet af de seneste 10-11 år nu. Så da denne stilling blev slået op, gav det omgående mening for mig, og jeg håbede af hele mit hjerte, at jeg ville have succes med min ansøgning. Jeg er så lykkelig over, at det er sket på det rette tidspunkt professionelt for mig, og da festivalen er på et fantastisk stadie i forvejen lige nu, er det så utroligt spændende at blive en del af det hold, netop nu.”

IFK: “Forstå mig nu ret, for jeg holder skam af min by og mit land – men jeg har arbejdet i London, på Royal Opera House, og hele den by svømmer jo af kunst og kultur. Der er et nyt teater på hvert gadehjørne, og jeg var fuldstændig forelsket i det sted og alle de muligheder – så mit spørgsmål er, hvorfor København i stedet for London?”

AL: ”Altså, jeg er født og opvokset i London, og jeg er virkelig heldig at have haft London og alle teatrene der og operahusene. Men da jeg landede i København i 2008 for første gang, så fandt jeg kultur, hvor end jeg vendte og drejede mig. Og jeg synes virkelig, at København er en af de mest kulturelt livlige byer. Der er ligesom i London en masse glæde, en masse kreativitet, og der er et kæmpe arbejde lagt i byen. Det er inspirerende!  Også byens fredfyldte rammeopsætning er så utrolig smukt. Det at komme til København er inspirerende, lang tid før man overhovedet er gået ind i et teater. Jeg føler mig som den heldigste pige i Verden at have lidt af London og lidt af København i mit liv!”

Kunsten er nødt til at trives! Vi behøver kunst for at blive inspireret, og vi behøver inspiration. Og det er det, jeg forhåbentlig kommer til at være med til at bibeholde – at give mennesker glæde og inspiration gennem opera, gennem historiefortælling og gennem alle de vidunderlige måder, hvorpå opera kan gå ind i sjælen.

IFK: “Jeg kan ikke lade være med at spørge, hvad du tænker om den manglende finansielle støtte til kulturen her? Der er danske kunstnere, der af den grund tager til London eller Tyskland for den sags skyld.”

AL: ”Jamen det lader til, at I til gengæld har nogle fantastiske ensembler her. Hvis du f.eks. ser på Det Kongelige Teater – kunstnerne er absolut verdensklasse. Der er nogle utrolige talenter her. Og herudover så er opera international – det er ikke nødvendigvis blot noget, der betyder, man koncentrerer sig om blot ét sted, det betyder også at besøge andre steder og komme tilbage igen, frem og tilbage hele tiden. Opera er en international kunstform – tænk på alle de sprog, man synger på i opera. Man rejser gennem sprog på tusind måder. Der sker en masse her i København, der sker en masse i hele Verden, og hvor er det da dejligt at kunne kombinere alle disse talenter og tankegange fra alle vegne. Kunsten er nødt til at trives! Vi behøver kunst for at blive inspireret, og vi behøver inspiration. Og det er det, jeg forhåbentlig kommer til at være med til at bibeholde – at give mennesker glæde og inspiration gennem opera, gennem historiefortælling og gennem alle de vidunderlige måder, hvorpå opera kan gå ind i sjælen.”

Foto: Neil Gillespie

IFK: “Du nævner internationalisme ved opera mange gange, og det er også en af de ting, jeg elsker ved den – alle de forskellige sprog, alle de forskellige kulturer, man bliver introduceret for i denne ene kunstart. Men ordet kan for nogle være skræmmende. Der har været nogle, som ikke er glade for, at det nu både er Den Jyske Opera, Det Kongelige Teater og CPH Opera Festival, der har en ikke-dansk-talende, udenlandsk chef. Har du nogle ord til at trøste disse skræmte mennesker?”

“Jeg føler mig som den heldigste pige i Verden at have lidt af London og lidt af København i mit liv!”

AL: ”Jamen der kan jeg sige, at jeg kommer for at være med på et hold, et veletableret festivalhold, hvoraf nogle har arbejdet her i meget lang tid. Det er publikum, der værner om festivalen, og det er det publikum, jeg håber på at engagere mig med, håber på at forstå og at lytte til indgående. Jeg vil gerne præsentere en festival, som folk er stolte af og finder spændende. Det er min opgave at organisere og binde inspirerende ideer sammen og sikre, at festivalen bliver ved med at blomstre, og det vil jeg gerne gøre på den mest spændende og innovative måde, jeg kan. Jeg bidrager med en masse viden, og jeg har også meget at lære, og jeg er altid meget interesseret i at lære nye ting. En af de ting bliver at lære dansk!”

IFK: “Vil du rent faktisk lære dansk?!”

AL: ”Ja, selvfølgelig vil jeg da lære dansk! Og jeg ser frem til at morskaben i folks ansigtsudtryk, når jeg prøver og siger noget rigtigt og noget forkert. Jeg har haft fornøjelsen af at instruere Drot og Marsk på Det Kongelige Teater tidligere på året, hvor jeg selvfølgelig oversatte og satte mig ind i hvert et ord i partituret, som jeg ville gøre det med enhver anden opera. Man oversætter, man lærer teksten at kende, man sætter sig ind i ordforrådet, og jeg havde en masse støtte til at lære det på teatret. Jeg er i en læringsproces som med et hvilket som helst job. Jeg er spændt, jeg ved, hvad jeg kan bidrage med, men jeg ved også, hvad jeg måske er nødt til at lære, og det gør jeg med åbent hjerte. Det er glæden ved et nyt arbejde og ved at komme til en ny by.”

“Jeg vil gerne præsentere en festival, som folk er stolte af og finder spændende. Det er min opgave at organisere og binde inspirerende ideer sammen og sikre, at festivalen bliver ved med at blomstre”

IFK: “Jeg tror, nogle af de førnævnte mennesker frygter, at den danske kultur og sproget bliver sorteret helt fra …”

AL: ”Nej, nej, det ville være langt fra sandheden og langt fra pointen med hele festivalen. Pointen med festivalen er, at den har rødder i sin base – den samarbejder med andre kunstnere og andre værker også, men den har rødder i København, i Danmark. Den hedder jo Copenhagen Opera Festival. Og den rigdom af talent, der er i byen, den ville være meget tåbelig at ignorere, må jeg nok sige. Jeg vil med festivalen gerne have muligheden for at kreere fantastiske historier og udforske utrolige fortællinger og lyde og have en ærlig dialog med publikum – det publikum, som har fulgt festivalen i løbet af de sidste 10 år skal blive ved med at opleve de ting, de elsker. Både ting, de kender godt, men også nye ting at nyde. Der skal være en perfekt balance mellem de ting, folk elsker og er knyttet til og så nye ideer, nye steder og nye tanker.”

IFK: “Kommer du så til rent faktisk at flytte til København?”

AL: ”Jeg kommer til at dele min tid op. Jeg er jo også instruktør og kommer derfor til at skulle passe det job også. Men hvis der er én ting, jeg ikke vil som direktør for CPH Opera Festival, så er det at føle mig som en besøgende. Så du kommer til at se rigeligt til mig i denne by. Jeg får rigelig tid her, tilpas tid i London. Det bliver en fantastisk balance for mig mht. at være rundt om operascenen. Man er nødt til at bruge tid på at se, hvad der foregår rundt omkring i Verden inden for genren og tage spændende ting med sig tilbage, og jeg håber, jeg kan gøre alle så glade som muligt.

Amy Lane skal instruere CPH Opera Festivals La Boheme i en ny opsætning, der foregår i 1920’erne. Premieren er den 16. november på Østre Gasværk.

Indlægs forfatter: Ida Fogh Kiberg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *