Operaiværksættere: Opera er et eviggyldigt sprog

Opera-kunstformen har skullet lægge ryg til meget igennem historien. Den er svært tilgængelig, krukket – elitær, den tager enormt lang tid, og der er en hel masse ting man skal vide for ikke at falde igennem og havne i pinlige situationer. Nå ja, og så er den rasende dyr, så dyr, at det kun er de rige og fine, der kan være med.

Undertiden støder man på initiativer, typisk drevet frem af nogle kunstneriske ildsjæle, der forsøger at gøre op med det billede og på forskellig vis gøre operaen mere tilgængelig. Faktisk er det nok snarere reglen end undtagelsen. Og det kan vi nok hurtigt blive enige om er et ganske sympatisk motiv, sådan set. Men hvad betyder det egentlig at gøre operaen mere tilgængelig? Og hvad er det egentlig for et rygte, operakunsten slæber rundt på? Og risikerer man ikke i tilgængelighedens hellige navn at dræbe noget af nerven i operaen, noget af det, der netop gør opera til noget særligt, noget magisk?

Det har jeg talt med de to operaiværksættere, instruktør Freja Friberg Lyme og sopran Signe Sneh Durholm om. Sammen står de bag operakompagniet Operativet, som de startede i 2020, og som om et par dage, fredag den 7. maj har premiere på en helt klassisk opera, men i en omarbejdet version og på en ret anderledes location (den kommer jeg tilbage til).

Operativets credo

Hvis man går ind på Operativets hjemmeside, finder man under det menupunkt, der slet og ret hedder ”Operativet”, en fil, man kan downloade. Det er operakompagniets Credo – det som de to kunstnere vil med deres projekt, nedskrevet i 10 punkter, som både vedrører det internt organisatoriske, det indholdsmæssige og deres idéer til at udfordre operaen som kunstform og nå ud til nye publikumsgrupper.

Et af de erklærede mål for Operativet er således ”at udvikle koncepter og lave operaforestillinger forskellige steder i byen”, som der står. ”Vi ønsker fortsat at udfordre formatet med et særligt fokus på at nå ud til miljøer og publikum, som måske ikke selv opsøger opera”. I et punkt lidt længere nede hedder det: ” Vi vil gerne nedbryde afstanden mellem publikum og optrædende, både i bogstavelig og overført betydning”. Og endelig: ”Vi mener at opera som kunstart er et evigyldigt sprog, derfor tåler det også at blive udfordret– som alt andet kunst.”

Freja Friberg Lyme og Signe Sneh Durholm
(Foto Mikal Schlosser)

Operaens lange skygge

Jeg kan ikke lade være med at spørge Freja Friberg Lyme og Signe Sneh Durholm om, hvad det egentlig er, der er så galt ved opera – sådan i helt traditionel form – siden det absolut skal hives ud ad de vante omgivelser og ”tilgængeliggøres”.

Det er da heller ikke opera som sådan, de har noget imod. ”Men der er bare noget ved den metier, der knytter sig til opera, som kan virke som en barriere for folk, der ikke i forvejen er dus med operaens verden – alle de ting, man forventes at vide, men som man ikke nødvendigvis kender til. Bare det, at man skal klappe på de rigtige tidspunkter (og lade være på andre), følge en dresscode osv. – og langt hen ad vejen er det måske fordomme, men der er alligevel noget om snakken”, siger de, ”og det gør, at det for nogen er svært at tage skridtet ind i operahuset.”

De kender metieren

De to kunstnere ved godt, hvad de taler om, når de taler om operaens metier. Signe Sneh Durholm er operasanger, sopran, uddannet ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og operaakademiet i København og har fuld gang i en freelance-karriere. Hun har sunget flere af de store sopranroller (Mimi i Puccinis La bohème, Donna Anna i Mozarts Don Juan, Nattens Dronning i Tryllefløjten – for blot at nævne et par stykker), og hun har samarbejdet med flere af de førende orkestre og dirigenter i dansk opera. Også i kulissen slår Signe Sneh Durholm sine folder både som librettist og som operaiværksætter.

”Vi mener at opera som kunstart er et evigyldigt sprog, derfor tåler det også at blive udfordret– som alt andet kunst.”

Freja Friberg Lyme er uddannet ved Den Danske Scenekunstskole og operaakademiet i Verona. Hun har instrueret forestillinger på blandt andet Den Fynske Opera, Opera Hedeland, Klang Festival, og i eget regi med operakompagniet Den åbne opera. Desuden har hun i en årrække været instruktørassistent på en lang række af Det Kgl. Teaters operaforestillinger. Statens Kunstfond har tildelt den unge instruktør legatet ”Den unge kunstneriske elite 2020-2021”

Mere end bare en introduktion til klassisk opera

Selvom Operativets aktiviteter med deres tilgængelige form kan virke afmystificerende og få nogle mennesker, der ellers ikke havde turdet forsøge sig med en klassisk operaforestilling, til at købe en operabillet, så er de andet og mere end bare en introduktion. For de to operachefer er det mest afgørende, at Operativets forestillinger i sig selv er af høj kunstnerisk kvalitet og på et professionelt niveau. ”Opera er og skal være en levende kunstform, og det er den kun, hvis man tør prøve noget af.”

Vi skal tættere på

En af de store konkurrenter til opera – og levende musik og teater i det hele taget – er de allestedsnærværende streaming-tjenester. De er lige ved hånden, og helt tæt på. Noget af den fysiske nærhed vil de to operaiværksættere gerne overføre til operaen. Det kan være svært at fornemme det fysiske nærvær fra 5. række på 2. balkon, derfor vælger Operativet nogle mindre locations som ramme om forestillingerne. Det nedbryder helt automatisk den fysiske barriere og gør, at man som publikum kan mærke de optrædende, se mimikken, fornemme det fysiske nærvær – Ja, man kan faktisk ikke komme udenom.

“Folk skal kunne vælge en operaoplevelse til en pris, der nogenlunde svarer til eksempelvis en aften i biffen…”

En anden konkurrence-faktor ved streaming-tjenesterne er prisen. Det er ikke fordi operaen skal kunne konkurrere med Netflix på pris, det ville nok også være naivt at prøve på, og det er heller ikke fordi en billet til en forestilling med fuldt udtræk af kor og orkester, stjernesolister, scenografi, lys ikke må koste noget. Pointen er en anden, nemlig, at folk skal have råd til opera. Folk skal kunne vælge en operaoplevelse til en pris, der nogenlunde svarer til eksempelvis en aften i biffen. Og kan man oven i købet kombinere det med andre sociale aktiviteter, så er der virkelig grobund for at nå nogle grupper, der ikke normalt vælger opera, men som gerne vælger det sociale til.

Elskovsdrikken på Destilleriet

Der hvor folk alligevel kommer

Og netop det med at servere opera på et sted, hvor folk alligevel kommer i socialt lag er udgangspunktet for den forestilling som Operativet har premiere på fredag den 7. maj, og som de spiller i alt fire gange – i denne omgang i hvert fald. Det er en af klassikerne fra operarepertoiret, Donizettis Elskovsdrikken og rammen om forestillingen er Copenhagen Distillery (så vidt vides, destilleres der kun gin og whisky på stedet, men på den anden side, den elskovsdrik, som kvaksalveren Dulcamara sælger den ulykkelige Nemorino, og som i operaen tænder gnisten mellem ham og hans elskede Adina, er vist heller ikke andet end en halvbillig rødvin – og hvis dén kan virke, hvad kan der så ikke ske efter en af Copenhagen Distillery’s destillater – Nå, det er bare gætværk, og det kan man vel i øvrigt kun finde ud af på én måde).

Forestillingen, som normalt varer godt to timer er i Operativets version barberet ned til ca. 75 minutter, og de fem medvirkende sangere Signe Sneh Durholm, Petter Moen, Willam Jønch Pedersen, Joakim Larsson og Emma Oemann bliver akkompagneret af pianist Louise Schrøder.

Elskovsdrikken på Destilleriet er instrueret af Freja Friberg Lyme, og forestillingen begynder allerede kl. 19, så der er masser at tid til socialt samvær bagefter, hvor man jo så kan efterprøve, hvad destilleriets dråber formår.

Du kan også læse mere på Operativets hjemmeside (www.operativet.dk). Men du kan også se alle spilledagene i Operakalenderen her på siden (kalenderen er ved at blive opdateret, og jeg er ikke nået helt så langt, som jeg gerne ville, men Elskovsdrikken på Destilleriet er plottet ind, resten kommer over den kommende tid).

Author: Søren Schelling

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *