Operakalenderen

Indkreds din søgning, vælg LANDSDEL (kategorier) og/eller SØGEORD (tags) nedenfor.

Vi tager forbehold for fejl, flytninger, aflysninger etc. Hvis du finder fejl i kalenderen, eller kender du til et arrangement, som ikke er nævnt, så er du meget velkommen til at kontakte redaktionen.

apr
14
tirs
2020
ELVERHØJ – men tonen er lav
apr 14 kl. 7:30 pm
ELVERHØJ - men tonen er lav @ Skive Theater

”Danmarkshistorie med et stænk Monty Python, en knivspids opera, lidt operette og en sjat musical”
Sådan skrev Kulturtid.dk om Figaros udgave af Svend, Knud og Valdemar i sæson 18/19.
Nu kaster Figaros sig over et andet klenodie i dansk teaterhistorie, nemlig nationalforestillingen Elverhøj.

Originalplottet lyder således : Grev Walkendorf har ladet to børn bytte for egen vindings skyld. Han udgiver sin spæde broderdatter for at være Elisabet Munk. Og en bondekone får mod en net sum penge den lille Elisabet i sin varetægt, men en aften forlader hun den lille ved elverhøjen. Mor Karen kommer forbi stedet, hun tager barnet med sig hjem, og i den fattige hytte opdrages nu den adelsfødte Elisabet Munk, der nu kaldes Agnete.

Hun vokser op til at være en smuk jomfru, og ved elverhøjen møder hun den ædle ridder Ebbesen, der kommer til at elske hende. Men han skal – mod sin vilje – holde bryllup med jomfru Munk på Højstrup (altså med det forbyttede barn). Kong Chr. 4 har befalet det! Uventet kommer kongen til Tryggevælde og hører om sagnet, der siger, at han ikke tør gå over åen og ind i Elverkongens rige. Men kongen går over åen med ordene : “Vel er jeg ikke Cæsar og vel er dette ikke Rubicons bølger, men dog siger jeg : Jacta est alea.”

Figaros opdaterede udgave af Elverhøj får stort set samme dramatiske forløb, men den revideres (kraftigt) af de medvirkende, og ud over de allerede indlagte sange tilsættes der mere musik og komik. Og så kan det heller ikke undgås, at en forbryderbande blander sig, ikke blot i ouverturen til Elverhøj, men i selve handlingsforløbet.

I denne festforestilling spilles, synges og danses alle roller i fuld scenografi, lys og kostumer.

Medvirkende
Lisbeth Kjærulff, Rasmus Krogsgaard,
Hans Dueholm og Allan Dahl Hansen.

Idé og instruktion
Hans Dueholm, Lisbeth Kjærulff
og Rasmus Krogsgaard
Musikalsk ledelse
Allan Dahl Hansen

Gendigtning
Dueholm, Kjærulff og Krogsgaard
Kostumer
Nathalie Meldgaard

Produktion
Figaros og Den Ny Opera

apr
15
ons
2020
IDOMENEO (Mozart) – AFLYST
apr 15 kl. 7:00 pm
IDOMENEO (Mozart) - AFLYST @ Operaen

Tab af ens hjemland og familie på grund af krig, fangenskab, flygtninge og krigstraumer er nøgleord i Mozarts Idomeneo.

Idomeneo var Mozarts første store opera. Hans vidunderlige musik stiller store krav til de mange medvirkende, og operaens almenmenneskelige tematik berører stadig publikum.

Den originale opera bygger på den græske myte om Idomeneo, der i årevis har deltaget i den trojanske krig. På hjemturen i et voldsomt stormvejr lover Idomeneo havguden Poseidon at ofre det første menneske, han møder på land, hvis havguden skåner hans liv. Skæbnen vil, at Idomeno møder sin søn Idamante.

På Den Kongelige Opera opsættes den scenisk udfordrende opera af et hold internationalt anerkendte kunstnere, deriblandt den canadiske instruktør Robert Carsen og filmmageren og videokunstneren Will Duke. De præsenterer Idomeneo i et stramt, scenografisk univers med markant video-design i en aktuel og politisk ramme.

Den Kongelige Opera opfører i forårssæsonen 2020 tre operaer, der baserer sig på græske myter og sagn: OrfeusAriadne på Naxos og Idomeneo, og ved en koncert med Det Kongelige Kapel 20. marts kan Stravinskijs Oedipus Rex opleves.

Der synges på italiensk med danske overtekster.

Anbefales fra 12 år.

ELVERHØJ – men tonen er lav
apr 15 kl. 7:30 pm
ELVERHØJ - men tonen er lav @ Randers Egnsteater

”Danmarkshistorie med et stænk Monty Python, en knivspids opera, lidt operette og en sjat musical”
Sådan skrev Kulturtid.dk om Figaros udgave af Svend, Knud og Valdemar i sæson 18/19.
Nu kaster Figaros sig over et andet klenodie i dansk teaterhistorie, nemlig nationalforestillingen Elverhøj.

Originalplottet lyder således : Grev Walkendorf har ladet to børn bytte for egen vindings skyld. Han udgiver sin spæde broderdatter for at være Elisabet Munk. Og en bondekone får mod en net sum penge den lille Elisabet i sin varetægt, men en aften forlader hun den lille ved elverhøjen. Mor Karen kommer forbi stedet, hun tager barnet med sig hjem, og i den fattige hytte opdrages nu den adelsfødte Elisabet Munk, der nu kaldes Agnete.

Hun vokser op til at være en smuk jomfru, og ved elverhøjen møder hun den ædle ridder Ebbesen, der kommer til at elske hende. Men han skal – mod sin vilje – holde bryllup med jomfru Munk på Højstrup (altså med det forbyttede barn). Kong Chr. 4 har befalet det! Uventet kommer kongen til Tryggevælde og hører om sagnet, der siger, at han ikke tør gå over åen og ind i Elverkongens rige. Men kongen går over åen med ordene : “Vel er jeg ikke Cæsar og vel er dette ikke Rubicons bølger, men dog siger jeg : Jacta est alea.”

Figaros opdaterede udgave af Elverhøj får stort set samme dramatiske forløb, men den revideres (kraftigt) af de medvirkende, og ud over de allerede indlagte sange tilsættes der mere musik og komik. Og så kan det heller ikke undgås, at en forbryderbande blander sig, ikke blot i ouverturen til Elverhøj, men i selve handlingsforløbet.

I denne festforestilling spilles, synges og danses alle roller i fuld scenografi, lys og kostumer.

Medvirkende
Lisbeth Kjærulff, Rasmus Krogsgaard,
Hans Dueholm og Allan Dahl Hansen.

Idé og instruktion
Hans Dueholm, Lisbeth Kjærulff
og Rasmus Krogsgaard
Musikalsk ledelse
Allan Dahl Hansen

Gendigtning
Dueholm, Kjærulff og Krogsgaard
Kostumer
Nathalie Meldgaard

Produktion
Figaros og Den Ny Opera

apr
16
tors
2020
ELVERHØJ – men tonen er lav
apr 16 kl. 7:30 pm
ELVERHØJ - men tonen er lav @ Randers Egnsteater

”Danmarkshistorie med et stænk Monty Python, en knivspids opera, lidt operette og en sjat musical”
Sådan skrev Kulturtid.dk om Figaros udgave af Svend, Knud og Valdemar i sæson 18/19.
Nu kaster Figaros sig over et andet klenodie i dansk teaterhistorie, nemlig nationalforestillingen Elverhøj.

Originalplottet lyder således : Grev Walkendorf har ladet to børn bytte for egen vindings skyld. Han udgiver sin spæde broderdatter for at være Elisabet Munk. Og en bondekone får mod en net sum penge den lille Elisabet i sin varetægt, men en aften forlader hun den lille ved elverhøjen. Mor Karen kommer forbi stedet, hun tager barnet med sig hjem, og i den fattige hytte opdrages nu den adelsfødte Elisabet Munk, der nu kaldes Agnete.

Hun vokser op til at være en smuk jomfru, og ved elverhøjen møder hun den ædle ridder Ebbesen, der kommer til at elske hende. Men han skal – mod sin vilje – holde bryllup med jomfru Munk på Højstrup (altså med det forbyttede barn). Kong Chr. 4 har befalet det! Uventet kommer kongen til Tryggevælde og hører om sagnet, der siger, at han ikke tør gå over åen og ind i Elverkongens rige. Men kongen går over åen med ordene : “Vel er jeg ikke Cæsar og vel er dette ikke Rubicons bølger, men dog siger jeg : Jacta est alea.”

Figaros opdaterede udgave af Elverhøj får stort set samme dramatiske forløb, men den revideres (kraftigt) af de medvirkende, og ud over de allerede indlagte sange tilsættes der mere musik og komik. Og så kan det heller ikke undgås, at en forbryderbande blander sig, ikke blot i ouverturen til Elverhøj, men i selve handlingsforløbet.

I denne festforestilling spilles, synges og danses alle roller i fuld scenografi, lys og kostumer.

Medvirkende
Lisbeth Kjærulff, Rasmus Krogsgaard,
Hans Dueholm og Allan Dahl Hansen.

Idé og instruktion
Hans Dueholm, Lisbeth Kjærulff
og Rasmus Krogsgaard
Musikalsk ledelse
Allan Dahl Hansen

Gendigtning
Dueholm, Kjærulff og Krogsgaard
Kostumer
Nathalie Meldgaard

Produktion
Figaros og Den Ny Opera

ARIADNE PÅ NAXOS (Richard Stauss) – AFLYST
apr 16 kl. 8:00 pm
ARIADNE PÅ NAXOS (Richard Stauss) - AFLYST @ Operaen

Strauss’ geniale musik til Hofmannsthals morsomme fortælling bryder med opera – konventionen og ironiserer over, hvem opera overhovedet er til for.

Strauss’ genistreg af en enakters genopfinder opera-­genren og behandler på satirisk vis kunstens og livets kvaler. Instruktøren Katie Mitchell, kendt for sine feministiske fortolkninger af operaklassikerne, præsenterer i sin opdaterede version historien om en rigmand fra Wien, der bestiller en ung komponist til at skrive en opera til uropførelse ved sin private fest. Operaen bygger på det græske drama om den triste Ariadne, der kun ønsker at dø efter tabet af sin elskede Theseus. Komponisten får på dagen for premieren overraskende besked om, at hans seriøse mesterværk skal opføres samtidig med, at en overfladisk komedie fremføres af en skuespillertrup. Det talte og det sungne ord sættes op mod hinanden i en hektisk “forestilling i forestillingen” uden prøver og under tidspres. En komisk meta-opera.

apr
17
fre
2020
IDOMENEO (Mozart) – AFLYST
apr 17 kl. 7:00 pm
IDOMENEO (Mozart) - AFLYST @ Operaen

Tab af ens hjemland og familie på grund af krig, fangenskab, flygtninge og krigstraumer er nøgleord i Mozarts Idomeneo.

Idomeneo var Mozarts første store opera. Hans vidunderlige musik stiller store krav til de mange medvirkende, og operaens almenmenneskelige tematik berører stadig publikum.

Den originale opera bygger på den græske myte om Idomeneo, der i årevis har deltaget i den trojanske krig. På hjemturen i et voldsomt stormvejr lover Idomeneo havguden Poseidon at ofre det første menneske, han møder på land, hvis havguden skåner hans liv. Skæbnen vil, at Idomeno møder sin søn Idamante.

På Den Kongelige Opera opsættes den scenisk udfordrende opera af et hold internationalt anerkendte kunstnere, deriblandt den canadiske instruktør Robert Carsen og filmmageren og videokunstneren Will Duke. De præsenterer Idomeneo i et stramt, scenografisk univers med markant video-design i en aktuel og politisk ramme.

Den Kongelige Opera opfører i forårssæsonen 2020 tre operaer, der baserer sig på græske myter og sagn: OrfeusAriadne på Naxos og Idomeneo, og ved en koncert med Det Kongelige Kapel 20. marts kan Stravinskijs Oedipus Rex opleves.

Der synges på italiensk med danske overtekster.

Anbefales fra 12 år.

ELVERHØJ – men tonen er lav
apr 17 kl. 7:30 pm
ELVERHØJ - men tonen er lav @ Randers Egnsteater

”Danmarkshistorie med et stænk Monty Python, en knivspids opera, lidt operette og en sjat musical”
Sådan skrev Kulturtid.dk om Figaros udgave af Svend, Knud og Valdemar i sæson 18/19.
Nu kaster Figaros sig over et andet klenodie i dansk teaterhistorie, nemlig nationalforestillingen Elverhøj.

Originalplottet lyder således : Grev Walkendorf har ladet to børn bytte for egen vindings skyld. Han udgiver sin spæde broderdatter for at være Elisabet Munk. Og en bondekone får mod en net sum penge den lille Elisabet i sin varetægt, men en aften forlader hun den lille ved elverhøjen. Mor Karen kommer forbi stedet, hun tager barnet med sig hjem, og i den fattige hytte opdrages nu den adelsfødte Elisabet Munk, der nu kaldes Agnete.

Hun vokser op til at være en smuk jomfru, og ved elverhøjen møder hun den ædle ridder Ebbesen, der kommer til at elske hende. Men han skal – mod sin vilje – holde bryllup med jomfru Munk på Højstrup (altså med det forbyttede barn). Kong Chr. 4 har befalet det! Uventet kommer kongen til Tryggevælde og hører om sagnet, der siger, at han ikke tør gå over åen og ind i Elverkongens rige. Men kongen går over åen med ordene : “Vel er jeg ikke Cæsar og vel er dette ikke Rubicons bølger, men dog siger jeg : Jacta est alea.”

Figaros opdaterede udgave af Elverhøj får stort set samme dramatiske forløb, men den revideres (kraftigt) af de medvirkende, og ud over de allerede indlagte sange tilsættes der mere musik og komik. Og så kan det heller ikke undgås, at en forbryderbande blander sig, ikke blot i ouverturen til Elverhøj, men i selve handlingsforløbet.

I denne festforestilling spilles, synges og danses alle roller i fuld scenografi, lys og kostumer.

Medvirkende
Lisbeth Kjærulff, Rasmus Krogsgaard,
Hans Dueholm og Allan Dahl Hansen.

Idé og instruktion
Hans Dueholm, Lisbeth Kjærulff
og Rasmus Krogsgaard
Musikalsk ledelse
Allan Dahl Hansen

Gendigtning
Dueholm, Kjærulff og Krogsgaard
Kostumer
Nathalie Meldgaard

Produktion
Figaros og Den Ny Opera

apr
18
lør
2020
ARIADNE PÅ NAXOS (Richard Stauss) – AFLYST
apr 18 kl. 8:00 pm
ARIADNE PÅ NAXOS (Richard Stauss) - AFLYST @ Operaen

Strauss’ geniale musik til Hofmannsthals morsomme fortælling bryder med opera – konventionen og ironiserer over, hvem opera overhovedet er til for.

Strauss’ genistreg af en enakters genopfinder opera-­genren og behandler på satirisk vis kunstens og livets kvaler. Instruktøren Katie Mitchell, kendt for sine feministiske fortolkninger af operaklassikerne, præsenterer i sin opdaterede version historien om en rigmand fra Wien, der bestiller en ung komponist til at skrive en opera til uropførelse ved sin private fest. Operaen bygger på det græske drama om den triste Ariadne, der kun ønsker at dø efter tabet af sin elskede Theseus. Komponisten får på dagen for premieren overraskende besked om, at hans seriøse mesterværk skal opføres samtidig med, at en overfladisk komedie fremføres af en skuespillertrup. Det talte og det sungne ord sættes op mod hinanden i en hektisk “forestilling i forestillingen” uden prøver og under tidspres. En komisk meta-opera.

apr
19
søn
2020
Operacafé: SDMK – Musikkonservatoriet – AFLYST
apr 19 kl. 4:00 pm
Operacafé: SDMK - Musikkonservatoriet - AFLYST @ Den Fynske Opera

Traditionen tro samarbejder vi med SDMK hvor vi skal høre de dygtige unge sangere fra Musik Konservatoriet. De vil præsentere en bred vifte af opera og sang repertoiret.

ELVERHØJ – men tonen er lav
apr 19 kl. 5:00 pm
ELVERHØJ - men tonen er lav @ Næstved Teater

”Danmarkshistorie med et stænk Monty Python, en knivspids opera, lidt operette og en sjat musical”
Sådan skrev Kulturtid.dk om Figaros udgave af Svend, Knud og Valdemar i sæson 18/19.
Nu kaster Figaros sig over et andet klenodie i dansk teaterhistorie, nemlig nationalforestillingen Elverhøj.

Originalplottet lyder således : Grev Walkendorf har ladet to børn bytte for egen vindings skyld. Han udgiver sin spæde broderdatter for at være Elisabet Munk. Og en bondekone får mod en net sum penge den lille Elisabet i sin varetægt, men en aften forlader hun den lille ved elverhøjen. Mor Karen kommer forbi stedet, hun tager barnet med sig hjem, og i den fattige hytte opdrages nu den adelsfødte Elisabet Munk, der nu kaldes Agnete.

Hun vokser op til at være en smuk jomfru, og ved elverhøjen møder hun den ædle ridder Ebbesen, der kommer til at elske hende. Men han skal – mod sin vilje – holde bryllup med jomfru Munk på Højstrup (altså med det forbyttede barn). Kong Chr. 4 har befalet det! Uventet kommer kongen til Tryggevælde og hører om sagnet, der siger, at han ikke tør gå over åen og ind i Elverkongens rige. Men kongen går over åen med ordene : “Vel er jeg ikke Cæsar og vel er dette ikke Rubicons bølger, men dog siger jeg : Jacta est alea.”

Figaros opdaterede udgave af Elverhøj får stort set samme dramatiske forløb, men den revideres (kraftigt) af de medvirkende, og ud over de allerede indlagte sange tilsættes der mere musik og komik. Og så kan det heller ikke undgås, at en forbryderbande blander sig, ikke blot i ouverturen til Elverhøj, men i selve handlingsforløbet.

I denne festforestilling spilles, synges og danses alle roller i fuld scenografi, lys og kostumer.

Medvirkende
Lisbeth Kjærulff, Rasmus Krogsgaard,
Hans Dueholm og Allan Dahl Hansen.

Idé og instruktion
Hans Dueholm, Lisbeth Kjærulff
og Rasmus Krogsgaard
Musikalsk ledelse
Allan Dahl Hansen

Gendigtning
Dueholm, Kjærulff og Krogsgaard
Kostumer
Nathalie Meldgaard

Produktion
Figaros og Den Ny Opera

Vild med Opera – AFLYST
apr 19 kl. 7:00 pm
Vild med Opera - AFLYST @ Hørby Kirke

Den sprudlende mezzosopran, Ingeborg Novrup Børch, gæster Hørby Kirke på Tuse Næs sammen med Opera i Provinsens Kor til en spændende operakoncert med store operaarier og -kor. Koncerten vil blandt andet indeholde et uddrag fra Bizets Carmen, som Opera i Provinsen i samarbejde med Turlandet Tuse Næs glæder sig til at opføre på Hørbygaard gods til august, netop med Ingeborg Novrup Børch i titelrollen.

Ingeborg Novrup Børch er pt bosiddende i Berlin, efter at hun blev kåret som finalist i den internationalt anerkendte Wagnerkonkurrence, the Lauritz Melchior International Singing Competition, og har nu sin gang på de internationale operascener, men hun kommer gerne hjem og optræder på fx Opera Hedeland og sammen med Opera i Provinsen, hvor hun er fast tilbagevendende og elsket solist.

Ingeborg er en dramatisk mezzosopran, der ikke er bange for at lægge stemme og udtryk til de helt store følelser. Samtidig formår hun det ægte og inderliges kunst i øjenhøjde med sit publikum.

Opera i Provinsen synger på dansk, og numrene præsenteres af dirigent Jonas Viggo Pedersen og Anna-Louise Herskind Porret.  Desuden medvirker koncertpianist Bo Lundby Jæger

ELVERHØJ – men tonen er lav
apr 19 kl. 8:00 pm
ELVERHØJ - men tonen er lav @ Næstved Teater

”Danmarkshistorie med et stænk Monty Python, en knivspids opera, lidt operette og en sjat musical”
Sådan skrev Kulturtid.dk om Figaros udgave af Svend, Knud og Valdemar i sæson 18/19.
Nu kaster Figaros sig over et andet klenodie i dansk teaterhistorie, nemlig nationalforestillingen Elverhøj.

Originalplottet lyder således : Grev Walkendorf har ladet to børn bytte for egen vindings skyld. Han udgiver sin spæde broderdatter for at være Elisabet Munk. Og en bondekone får mod en net sum penge den lille Elisabet i sin varetægt, men en aften forlader hun den lille ved elverhøjen. Mor Karen kommer forbi stedet, hun tager barnet med sig hjem, og i den fattige hytte opdrages nu den adelsfødte Elisabet Munk, der nu kaldes Agnete.

Hun vokser op til at være en smuk jomfru, og ved elverhøjen møder hun den ædle ridder Ebbesen, der kommer til at elske hende. Men han skal – mod sin vilje – holde bryllup med jomfru Munk på Højstrup (altså med det forbyttede barn). Kong Chr. 4 har befalet det! Uventet kommer kongen til Tryggevælde og hører om sagnet, der siger, at han ikke tør gå over åen og ind i Elverkongens rige. Men kongen går over åen med ordene : “Vel er jeg ikke Cæsar og vel er dette ikke Rubicons bølger, men dog siger jeg : Jacta est alea.”

Figaros opdaterede udgave af Elverhøj får stort set samme dramatiske forløb, men den revideres (kraftigt) af de medvirkende, og ud over de allerede indlagte sange tilsættes der mere musik og komik. Og så kan det heller ikke undgås, at en forbryderbande blander sig, ikke blot i ouverturen til Elverhøj, men i selve handlingsforløbet.

I denne festforestilling spilles, synges og danses alle roller i fuld scenografi, lys og kostumer.

Medvirkende
Lisbeth Kjærulff, Rasmus Krogsgaard,
Hans Dueholm og Allan Dahl Hansen.

Idé og instruktion
Hans Dueholm, Lisbeth Kjærulff
og Rasmus Krogsgaard
Musikalsk ledelse
Allan Dahl Hansen

Gendigtning
Dueholm, Kjærulff og Krogsgaard
Kostumer
Nathalie Meldgaard

Produktion
Figaros og Den Ny Opera

apr
20
man
2020
ELVERHØJ – men tonen er lav
apr 20 kl. 7:30 pm
ELVERHØJ - men tonen er lav @ Nakskov Teatersal

”Danmarkshistorie med et stænk Monty Python, en knivspids opera, lidt operette og en sjat musical”
Sådan skrev Kulturtid.dk om Figaros udgave af Svend, Knud og Valdemar i sæson 18/19.
Nu kaster Figaros sig over et andet klenodie i dansk teaterhistorie, nemlig nationalforestillingen Elverhøj.

Originalplottet lyder således : Grev Walkendorf har ladet to børn bytte for egen vindings skyld. Han udgiver sin spæde broderdatter for at være Elisabet Munk. Og en bondekone får mod en net sum penge den lille Elisabet i sin varetægt, men en aften forlader hun den lille ved elverhøjen. Mor Karen kommer forbi stedet, hun tager barnet med sig hjem, og i den fattige hytte opdrages nu den adelsfødte Elisabet Munk, der nu kaldes Agnete.

Hun vokser op til at være en smuk jomfru, og ved elverhøjen møder hun den ædle ridder Ebbesen, der kommer til at elske hende. Men han skal – mod sin vilje – holde bryllup med jomfru Munk på Højstrup (altså med det forbyttede barn). Kong Chr. 4 har befalet det! Uventet kommer kongen til Tryggevælde og hører om sagnet, der siger, at han ikke tør gå over åen og ind i Elverkongens rige. Men kongen går over åen med ordene : “Vel er jeg ikke Cæsar og vel er dette ikke Rubicons bølger, men dog siger jeg : Jacta est alea.”

Figaros opdaterede udgave af Elverhøj får stort set samme dramatiske forløb, men den revideres (kraftigt) af de medvirkende, og ud over de allerede indlagte sange tilsættes der mere musik og komik. Og så kan det heller ikke undgås, at en forbryderbande blander sig, ikke blot i ouverturen til Elverhøj, men i selve handlingsforløbet.

I denne festforestilling spilles, synges og danses alle roller i fuld scenografi, lys og kostumer.

Medvirkende
Lisbeth Kjærulff, Rasmus Krogsgaard,
Hans Dueholm og Allan Dahl Hansen.

Idé og instruktion
Hans Dueholm, Lisbeth Kjærulff
og Rasmus Krogsgaard
Musikalsk ledelse
Allan Dahl Hansen

Gendigtning
Dueholm, Kjærulff og Krogsgaard
Kostumer
Nathalie Meldgaard

Produktion
Figaros og Den Ny Opera

apr
21
tirs
2020
ARIADNE PÅ NAXOS (Richard Stauss) – AFLYST
apr 21 kl. 8:00 pm
ARIADNE PÅ NAXOS (Richard Stauss) - AFLYST @ Operaen

Strauss’ geniale musik til Hofmannsthals morsomme fortælling bryder med opera – konventionen og ironiserer over, hvem opera overhovedet er til for.

Strauss’ genistreg af en enakters genopfinder opera-­genren og behandler på satirisk vis kunstens og livets kvaler. Instruktøren Katie Mitchell, kendt for sine feministiske fortolkninger af operaklassikerne, præsenterer i sin opdaterede version historien om en rigmand fra Wien, der bestiller en ung komponist til at skrive en opera til uropførelse ved sin private fest. Operaen bygger på det græske drama om den triste Ariadne, der kun ønsker at dø efter tabet af sin elskede Theseus. Komponisten får på dagen for premieren overraskende besked om, at hans seriøse mesterværk skal opføres samtidig med, at en overfladisk komedie fremføres af en skuespillertrup. Det talte og det sungne ord sættes op mod hinanden i en hektisk “forestilling i forestillingen” uden prøver og under tidspres. En komisk meta-opera.

apr
22
ons
2020
IDOMENEO (Mozart) – AFLYST
apr 22 kl. 7:00 pm
IDOMENEO (Mozart) - AFLYST @ Operaen

Tab af ens hjemland og familie på grund af krig, fangenskab, flygtninge og krigstraumer er nøgleord i Mozarts Idomeneo.

Idomeneo var Mozarts første store opera. Hans vidunderlige musik stiller store krav til de mange medvirkende, og operaens almenmenneskelige tematik berører stadig publikum.

Den originale opera bygger på den græske myte om Idomeneo, der i årevis har deltaget i den trojanske krig. På hjemturen i et voldsomt stormvejr lover Idomeneo havguden Poseidon at ofre det første menneske, han møder på land, hvis havguden skåner hans liv. Skæbnen vil, at Idomeno møder sin søn Idamante.

På Den Kongelige Opera opsættes den scenisk udfordrende opera af et hold internationalt anerkendte kunstnere, deriblandt den canadiske instruktør Robert Carsen og filmmageren og videokunstneren Will Duke. De præsenterer Idomeneo i et stramt, scenografisk univers med markant video-design i en aktuel og politisk ramme.

Den Kongelige Opera opfører i forårssæsonen 2020 tre operaer, der baserer sig på græske myter og sagn: OrfeusAriadne på Naxos og Idomeneo, og ved en koncert med Det Kongelige Kapel 20. marts kan Stravinskijs Oedipus Rex opleves.

Der synges på italiensk med danske overtekster.

Anbefales fra 12 år.

ELVERHØJ – men tonen er lav
apr 22 kl. 7:30 pm
ELVERHØJ - men tonen er lav @ MCH Herning Kongrescenter

”Danmarkshistorie med et stænk Monty Python, en knivspids opera, lidt operette og en sjat musical”
Sådan skrev Kulturtid.dk om Figaros udgave af Svend, Knud og Valdemar i sæson 18/19.
Nu kaster Figaros sig over et andet klenodie i dansk teaterhistorie, nemlig nationalforestillingen Elverhøj.

Originalplottet lyder således : Grev Walkendorf har ladet to børn bytte for egen vindings skyld. Han udgiver sin spæde broderdatter for at være Elisabet Munk. Og en bondekone får mod en net sum penge den lille Elisabet i sin varetægt, men en aften forlader hun den lille ved elverhøjen. Mor Karen kommer forbi stedet, hun tager barnet med sig hjem, og i den fattige hytte opdrages nu den adelsfødte Elisabet Munk, der nu kaldes Agnete.

Hun vokser op til at være en smuk jomfru, og ved elverhøjen møder hun den ædle ridder Ebbesen, der kommer til at elske hende. Men han skal – mod sin vilje – holde bryllup med jomfru Munk på Højstrup (altså med det forbyttede barn). Kong Chr. 4 har befalet det! Uventet kommer kongen til Tryggevælde og hører om sagnet, der siger, at han ikke tør gå over åen og ind i Elverkongens rige. Men kongen går over åen med ordene : “Vel er jeg ikke Cæsar og vel er dette ikke Rubicons bølger, men dog siger jeg : Jacta est alea.”

Figaros opdaterede udgave af Elverhøj får stort set samme dramatiske forløb, men den revideres (kraftigt) af de medvirkende, og ud over de allerede indlagte sange tilsættes der mere musik og komik. Og så kan det heller ikke undgås, at en forbryderbande blander sig, ikke blot i ouverturen til Elverhøj, men i selve handlingsforløbet.

I denne festforestilling spilles, synges og danses alle roller i fuld scenografi, lys og kostumer.

Medvirkende
Lisbeth Kjærulff, Rasmus Krogsgaard,
Hans Dueholm og Allan Dahl Hansen.

Idé og instruktion
Hans Dueholm, Lisbeth Kjærulff
og Rasmus Krogsgaard
Musikalsk ledelse
Allan Dahl Hansen

Gendigtning
Dueholm, Kjærulff og Krogsgaard
Kostumer
Nathalie Meldgaard

Produktion
Figaros og Den Ny Opera

apr
23
tors
2020
ELVERHØJ – men tonen er lav
apr 23 kl. 8:00 pm
ELVERHØJ - men tonen er lav @ Herlev Teaterbio

”Danmarkshistorie med et stænk Monty Python, en knivspids opera, lidt operette og en sjat musical”
Sådan skrev Kulturtid.dk om Figaros udgave af Svend, Knud og Valdemar i sæson 18/19.
Nu kaster Figaros sig over et andet klenodie i dansk teaterhistorie, nemlig nationalforestillingen Elverhøj.

Originalplottet lyder således : Grev Walkendorf har ladet to børn bytte for egen vindings skyld. Han udgiver sin spæde broderdatter for at være Elisabet Munk. Og en bondekone får mod en net sum penge den lille Elisabet i sin varetægt, men en aften forlader hun den lille ved elverhøjen. Mor Karen kommer forbi stedet, hun tager barnet med sig hjem, og i den fattige hytte opdrages nu den adelsfødte Elisabet Munk, der nu kaldes Agnete.

Hun vokser op til at være en smuk jomfru, og ved elverhøjen møder hun den ædle ridder Ebbesen, der kommer til at elske hende. Men han skal – mod sin vilje – holde bryllup med jomfru Munk på Højstrup (altså med det forbyttede barn). Kong Chr. 4 har befalet det! Uventet kommer kongen til Tryggevælde og hører om sagnet, der siger, at han ikke tør gå over åen og ind i Elverkongens rige. Men kongen går over åen med ordene : “Vel er jeg ikke Cæsar og vel er dette ikke Rubicons bølger, men dog siger jeg : Jacta est alea.”

Figaros opdaterede udgave af Elverhøj får stort set samme dramatiske forløb, men den revideres (kraftigt) af de medvirkende, og ud over de allerede indlagte sange tilsættes der mere musik og komik. Og så kan det heller ikke undgås, at en forbryderbande blander sig, ikke blot i ouverturen til Elverhøj, men i selve handlingsforløbet.

I denne festforestilling spilles, synges og danses alle roller i fuld scenografi, lys og kostumer.

Medvirkende
Lisbeth Kjærulff, Rasmus Krogsgaard,
Hans Dueholm og Allan Dahl Hansen.

Idé og instruktion
Hans Dueholm, Lisbeth Kjærulff
og Rasmus Krogsgaard
Musikalsk ledelse
Allan Dahl Hansen

Gendigtning
Dueholm, Kjærulff og Krogsgaard
Kostumer
Nathalie Meldgaard

Produktion
Figaros og Den Ny Opera

apr
24
fre
2020
ELVERHØJ – men tonen er lav
apr 24 kl. 7:30 pm
ELVERHØJ - men tonen er lav @ Gribskov Kultursal

”Danmarkshistorie med et stænk Monty Python, en knivspids opera, lidt operette og en sjat musical”
Sådan skrev Kulturtid.dk om Figaros udgave af Svend, Knud og Valdemar i sæson 18/19.
Nu kaster Figaros sig over et andet klenodie i dansk teaterhistorie, nemlig nationalforestillingen Elverhøj.

Originalplottet lyder således : Grev Walkendorf har ladet to børn bytte for egen vindings skyld. Han udgiver sin spæde broderdatter for at være Elisabet Munk. Og en bondekone får mod en net sum penge den lille Elisabet i sin varetægt, men en aften forlader hun den lille ved elverhøjen. Mor Karen kommer forbi stedet, hun tager barnet med sig hjem, og i den fattige hytte opdrages nu den adelsfødte Elisabet Munk, der nu kaldes Agnete.

Hun vokser op til at være en smuk jomfru, og ved elverhøjen møder hun den ædle ridder Ebbesen, der kommer til at elske hende. Men han skal – mod sin vilje – holde bryllup med jomfru Munk på Højstrup (altså med det forbyttede barn). Kong Chr. 4 har befalet det! Uventet kommer kongen til Tryggevælde og hører om sagnet, der siger, at han ikke tør gå over åen og ind i Elverkongens rige. Men kongen går over åen med ordene : “Vel er jeg ikke Cæsar og vel er dette ikke Rubicons bølger, men dog siger jeg : Jacta est alea.”

Figaros opdaterede udgave af Elverhøj får stort set samme dramatiske forløb, men den revideres (kraftigt) af de medvirkende, og ud over de allerede indlagte sange tilsættes der mere musik og komik. Og så kan det heller ikke undgås, at en forbryderbande blander sig, ikke blot i ouverturen til Elverhøj, men i selve handlingsforløbet.

I denne festforestilling spilles, synges og danses alle roller i fuld scenografi, lys og kostumer.

Medvirkende
Lisbeth Kjærulff, Rasmus Krogsgaard,
Hans Dueholm og Allan Dahl Hansen.

Idé og instruktion
Hans Dueholm, Lisbeth Kjærulff
og Rasmus Krogsgaard
Musikalsk ledelse
Allan Dahl Hansen

Gendigtning
Dueholm, Kjærulff og Krogsgaard
Kostumer
Nathalie Meldgaard

Produktion
Figaros og Den Ny Opera

LA TRAVIATA (Verdi) – AFLYST
apr 24 kl. 7:30 pm
LA TRAVIATA (Verdi) - AFLYST @ Operaen

Oplev Verdis mesterværk La Traviata i David Radoks opsætning, der tidligere på Den Kongelige Opera har vundet publikums hjerter.


Verdis opera om den umulige kærlighed har siden premieren grebet et stort publikum om hjertet, og får os stadig til at gribe efter lommetørklædet. Operaen indeholder alt det, en klassiker skal byde på: iørefaldende arier, vidunderlig orkestermusik og en gribende historie.

En ung mand forelsker sig hovedkulds i en kvinde, der sælger sig selv til rige mænd. Det er temaet i Alexandre Dumas’ roman Kameliadamen fra 1848, der udsprang af hans egen forelskelse i en kurtisane. Romanen har siden givet inspiration til utallige bearbejdelser af dramaet ikke mindst til to af operalitteraturens absolut mest populære værker, nemlig Verdis La Traviata og senere Puccinis La bohème. Mange kender også fortællingen om den svære kærlighed gennem Baz Luhrmann-filmen Moulin Rouge.

Den prostituerede Violetta Valéry lever et velhavende, men tomt og kærlighedsløst liv, og hun forelsker sig tilbage i sin unge tilbeder. Det bliver enden på hendes storhedstid, og de kommer begge til at lide for kærligheden. Violetta må ofre sin kærlighed for at en anden ung kvinde kan opnå lykken.

Verdi forargede sin samtid ved at beskrive den altopofrende Violettas sørgelige skæbne i operaen blot seks år efter, at virkelighedens parisiske Violetta var død af tuberkulose. Den rørende og eviggyldige historie er siden blevet en af publikumsfavoritterne i operalitteraturen.

Der synges på italiensk med danske overtekster.

Anbefales fra 14 år.

apr
25
lør
2020
ELVERHØJ – men tonen er lav
apr 25 kl. 4:00 pm
ELVERHØJ - men tonen er lav @ Elværket, Frederikssund

”Danmarkshistorie med et stænk Monty Python, en knivspids opera, lidt operette og en sjat musical”
Sådan skrev Kulturtid.dk om Figaros udgave af Svend, Knud og Valdemar i sæson 18/19.
Nu kaster Figaros sig over et andet klenodie i dansk teaterhistorie, nemlig nationalforestillingen Elverhøj.

Originalplottet lyder således : Grev Walkendorf har ladet to børn bytte for egen vindings skyld. Han udgiver sin spæde broderdatter for at være Elisabet Munk. Og en bondekone får mod en net sum penge den lille Elisabet i sin varetægt, men en aften forlader hun den lille ved elverhøjen. Mor Karen kommer forbi stedet, hun tager barnet med sig hjem, og i den fattige hytte opdrages nu den adelsfødte Elisabet Munk, der nu kaldes Agnete.

Hun vokser op til at være en smuk jomfru, og ved elverhøjen møder hun den ædle ridder Ebbesen, der kommer til at elske hende. Men han skal – mod sin vilje – holde bryllup med jomfru Munk på Højstrup (altså med det forbyttede barn). Kong Chr. 4 har befalet det! Uventet kommer kongen til Tryggevælde og hører om sagnet, der siger, at han ikke tør gå over åen og ind i Elverkongens rige. Men kongen går over åen med ordene : “Vel er jeg ikke Cæsar og vel er dette ikke Rubicons bølger, men dog siger jeg : Jacta est alea.”

Figaros opdaterede udgave af Elverhøj får stort set samme dramatiske forløb, men den revideres (kraftigt) af de medvirkende, og ud over de allerede indlagte sange tilsættes der mere musik og komik. Og så kan det heller ikke undgås, at en forbryderbande blander sig, ikke blot i ouverturen til Elverhøj, men i selve handlingsforløbet.

I denne festforestilling spilles, synges og danses alle roller i fuld scenografi, lys og kostumer.

Medvirkende
Lisbeth Kjærulff, Rasmus Krogsgaard,
Hans Dueholm og Allan Dahl Hansen.

Idé og instruktion
Hans Dueholm, Lisbeth Kjærulff
og Rasmus Krogsgaard
Musikalsk ledelse
Allan Dahl Hansen

Gendigtning
Dueholm, Kjærulff og Krogsgaard
Kostumer
Nathalie Meldgaard

Produktion
Figaros og Den Ny Opera