Operakalenderen

Indkreds din søgning, vælg LANDSDEL (kategorier) og/eller SØGEORD (tags) nedenfor.

Vi tager forbehold for fejl, flytninger, aflysninger etc. Hvis du finder fejl i kalenderen, eller kender du til et arrangement, som ikke er nævnt, så er du meget velkommen til at kontakte redaktionen.

jan
25
lør
2020
Nytårskoncert
jan 25 kl. 4:00 pm
Nytårskoncert @ Den Fynske Opera

Sædvanen tro afholder vi også vores egen nytårskoncert, i år skal I præsenteres for vores sangere, der kommer til at repræsentere Den Fynske Opera den resterende del af sæsonen. Sopran Dénise Beck og tenor Mathias Hedegaard samt pianist Clemens HundGöschel. Sammen vil de servere en perlerække af hits og synge noget af det repertoire, de vil synge i løbet af foråret.

CARMEN (Bizet)
jan 25 kl. 7:30 pm
CARMEN (Bizet) @ Operaen

Oplev en af musikhistoriens mest populære hit-operaer i en nutidig og energisk fortolkning med masser af dans.

I Bizets opera bliver den ombejlede Carmen genstand for Don Josés kærlighed. Don Josés livsfarlige fascination af den underskønne og lidenskabelige Carmen får fatale konsekvenser for dem begge. Besættelsen af hende bliver hans vej mod undergangen.Det er højspændt kærlighedsdrama tilsat populær og iørefaldende musik i en verdens mest elskede operaer. Carmen er om muligt mere frigjort, lidenskabelig og uovervindelig end nogensinde før, men stadig gåde- og lunefuld i den visionære instruktør Barrie Koskys opsætning.

Den Kongelige Opera præsenterer en Carmen-forestilling, der kommer direkte fra Frankfurter-operaen og Royal Opera House i London. Det er en sofistikeret nyfortolkning af det sitrende mesterværk i en rendyrket, energisk og minimalistisk opsætning, hvor en overdimensioneret sort trappe udgør den stilistiske scenografi, og Otto Pichlers cool koreograferede dans skaber bevægelse på scenen med stramme og moderne danseoptrin.

Operaen blev første gang opført i Paris 3. marts 1875, hvor det erotiske og umoralske drama forargede det franske publikum. Efterfølgende har Bizets heltinde haft succes med ikke blot at forføre mændene i operaen men også et stort publikum verden over.

Der synges på fransk med danske overtekster.

Anbefales fra 12 år.


Instruktør: Barrie Kosky
Instruktør ved genopsætning : Alan Barnes
Dirigent: Alexander Vedernikov
Scenograf: Katrin Lea Tag
Kostumedesign: Katrin Lea Tag
Koreograf: Otto Pichler
Koreograf ved genopsætning: Madeleine Ferricks Rosevear
Lysdesign: Joachim Klein

 

 

jan
26
søn
2020
LA TRAVIATA (Verdi)
jan 26 kl. 3:00 pm
LA TRAVIATA (Verdi) @ Operaen

Oplev Verdis mesterværk La Traviata i David Radoks opsætning, der tidligere på Den Kongelige Opera har vundet publikums hjerter.


Verdis opera om den umulige kærlighed har siden premieren grebet et stort publikum om hjertet, og får os stadig til at gribe efter lommetørklædet. Operaen indeholder alt det, en klassiker skal byde på: iørefaldende arier, vidunderlig orkestermusik og en gribende historie.

En ung mand forelsker sig hovedkulds i en kvinde, der sælger sig selv til rige mænd. Det er temaet i Alexandre Dumas’ roman Kameliadamen fra 1848, der udsprang af hans egen forelskelse i en kurtisane. Romanen har siden givet inspiration til utallige bearbejdelser af dramaet ikke mindst til to af operalitteraturens absolut mest populære værker, nemlig Verdis La Traviata og senere Puccinis La bohème. Mange kender også fortællingen om den svære kærlighed gennem Baz Luhrmann-filmen Moulin Rouge.

Den prostituerede Violetta Valéry lever et velhavende, men tomt og kærlighedsløst liv, og hun forelsker sig tilbage i sin unge tilbeder. Det bliver enden på hendes storhedstid, og de kommer begge til at lide for kærligheden. Violetta må ofre sin kærlighed for at en anden ung kvinde kan opnå lykken.

Verdi forargede sin samtid ved at beskrive den altopofrende Violettas sørgelige skæbne i operaen blot seks år efter, at virkelighedens parisiske Violetta var død af tuberkulose. Den rørende og eviggyldige historie er siden blevet en af publikumsfavoritterne i operalitteraturen.

Der synges på italiensk med danske overtekster.

Anbefales fra 14 år.

Det er så yndigt at følges ad – Scener fra et dysfunktionelt ægteskab
jan 26 kl. 4:00 pm
Det er så yndigt at følges ad - Scener fra et dysfunktionelt ægteskab @ Anna Kirke

Det er så yndigt at følges ad – Scener fra et dysfunktionelt ægteskab.

En anderledes operakoncert der vender op og ned på genrens gængse fremstilling af køn og magt i parforholdet.
Musik fra Eugen Onegin, Figaros bryllup, Tosca, Elverskud, Carmen mm.
Gratis entré!

Medvirkende:
Solveig Hjerrild, sopran
Johannes Mannov, baryton
Ulrich Stærk, klaver

Instruktion: Ylva Kihlberg
Kostumer: Morten Lassenius Kramp, Ella Mannov
Foto: Line Mirella Knudsen

jan
29
ons
2020
LA TRAVIATA (Verdi)
jan 29 kl. 7:30 pm
LA TRAVIATA (Verdi) @ Operaen

Oplev Verdis mesterværk La Traviata i David Radoks opsætning, der tidligere på Den Kongelige Opera har vundet publikums hjerter.


Verdis opera om den umulige kærlighed har siden premieren grebet et stort publikum om hjertet, og får os stadig til at gribe efter lommetørklædet. Operaen indeholder alt det, en klassiker skal byde på: iørefaldende arier, vidunderlig orkestermusik og en gribende historie.

En ung mand forelsker sig hovedkulds i en kvinde, der sælger sig selv til rige mænd. Det er temaet i Alexandre Dumas’ roman Kameliadamen fra 1848, der udsprang af hans egen forelskelse i en kurtisane. Romanen har siden givet inspiration til utallige bearbejdelser af dramaet ikke mindst til to af operalitteraturens absolut mest populære værker, nemlig Verdis La Traviata og senere Puccinis La bohème. Mange kender også fortællingen om den svære kærlighed gennem Baz Luhrmann-filmen Moulin Rouge.

Den prostituerede Violetta Valéry lever et velhavende, men tomt og kærlighedsløst liv, og hun forelsker sig tilbage i sin unge tilbeder. Det bliver enden på hendes storhedstid, og de kommer begge til at lide for kærligheden. Violetta må ofre sin kærlighed for at en anden ung kvinde kan opnå lykken.

Verdi forargede sin samtid ved at beskrive den altopofrende Violettas sørgelige skæbne i operaen blot seks år efter, at virkelighedens parisiske Violetta var død af tuberkulose. Den rørende og eviggyldige historie er siden blevet en af publikumsfavoritterne i operalitteraturen.

Der synges på italiensk med danske overtekster.

Anbefales fra 14 år.

jan
31
fre
2020
DEN STUNDESLØSE (Lorentzen)
jan 31 kl. 7:30 pm
DEN STUNDESLØSE (Lorentzen) @ Herning Højskole

”Den Stundesløse” er en af Holbergs kendteste karakterkomedier

Med sin fikse intrige, rappe dialog og portrættet af den rastløse og stressede hovedperson Vielgeschrei, har komedien haft let ved at fascinere teatergængere gennem århundrederne. Hvis man i dag kan være tilbøjelig til at betragte meningsløs travlhed og selvpålagt effektivitetsjag som en særlig moderne skavank, bliver man klogere af at stifte bekendtskab med Holbergs Vielgeschrey. Således vurderer verdenssundhedsorganisationen, WHO, at stress om få år vil være den største arbejdsmiljømæssige risiko. Og en af tidens mest omdiskuterede bog hedder.. Pseudoarbejde! Derfor er Holberg evig aktuel og altid et besøg værd.

Komponist : Bent Lorentzen

Instruktør : Pernille Elimar
Koreograf : Pernille Garde
Musikalsk ledelse : Flemming Vistisen
Musikalsk indstudering : Frode Stengaard
Kostumier : Zofia Zelazny
Producent : Louise Top Rasmussen
Produktionsleder : Philip Doolan

ELVERHØJ – men tonen er lav
jan 31 kl. 7:30 pm
ELVERHØJ - men tonen er lav @ Musikhuset Esbjerg

”Danmarkshistorie med et stænk Monty Python, en knivspids opera, lidt operette og en sjat musical”
Sådan skrev Kulturtid.dk om Figaros udgave af Svend, Knud og Valdemar i sæson 18/19.
Nu kaster Figaros sig over et andet klenodie i dansk teaterhistorie, nemlig nationalforestillingen Elverhøj.

Originalplottet lyder således : Grev Walkendorf har ladet to børn bytte for egen vindings skyld. Han udgiver sin spæde broderdatter for at være Elisabet Munk. Og en bondekone får mod en net sum penge den lille Elisabet i sin varetægt, men en aften forlader hun den lille ved elverhøjen. Mor Karen kommer forbi stedet, hun tager barnet med sig hjem, og i den fattige hytte opdrages nu den adelsfødte Elisabet Munk, der nu kaldes Agnete.

Hun vokser op til at være en smuk jomfru, og ved elverhøjen møder hun den ædle ridder Ebbesen, der kommer til at elske hende. Men han skal – mod sin vilje – holde bryllup med jomfru Munk på Højstrup (altså med det forbyttede barn). Kong Chr. 4 har befalet det! Uventet kommer kongen til Tryggevælde og hører om sagnet, der siger, at han ikke tør gå over åen og ind i Elverkongens rige. Men kongen går over åen med ordene : “Vel er jeg ikke Cæsar og vel er dette ikke Rubicons bølger, men dog siger jeg : Jacta est alea.”

Figaros opdaterede udgave af Elverhøj får stort set samme dramatiske forløb, men den revideres (kraftigt) af de medvirkende, og ud over de allerede indlagte sange tilsættes der mere musik og komik. Og så kan det heller ikke undgås, at en forbryderbande blander sig, ikke blot i ouverturen til Elverhøj, men i selve handlingsforløbet.

I denne festforestilling spilles, synges og danses alle roller i fuld scenografi, lys og kostumer.

Medvirkende
Lisbeth Kjærulff, Rasmus Krogsgaard,
Hans Dueholm og Allan Dahl Hansen.

Idé og instruktion
Hans Dueholm, Lisbeth Kjærulff
og Rasmus Krogsgaard
Musikalsk ledelse
Allan Dahl Hansen

Gendigtning
Dueholm, Kjærulff og Krogsgaard
Kostumer
Nathalie Meldgaard

Produktion
Figaros og Den Ny Opera

feb
1
lør
2020
VØLVENS DOM
feb 1 kl. 1:00 pm
VØLVENS DOM @ Nordatlantens Brygge

Verden er ved at gå under, og menneskene anråber Vølven om hjælp. Men Vølven har set det før. Hun er træt af de dumme mennesker, som gør de samme fejl om og om igen.

Vølvens Dom er en opera om klodens tilstand. Det er en rå fortælling om ragnarok og grådighed og om fremtidsangst og fremtidshåb. Forestillingen er inspireret af digtet ”Vølvens spådom” fra den nordiske mytologi og fortælles af en sanger, en skuespillere og tre musikere.

Musikteatret Saum arbejder med at forbinde intimiteten, nærværet og ærligheden med operaens store udtryk og kompleksitet.


Alder: Fra 9 år
Varighed: 50 min.

Kreditering:

Komponist: Hugi Gudmundsson
Librettist: Lene Vestergård
Instruktør: Solveig Weinkouff
Scenograf: Alaya Riefensthal
Lysdesigner: Pernille Plantener Holst.

Medvirkende:

Ingeborg Fangel Mo (Vølven/sanger)
Durita D. Andreassen (Barnet/skuespiller)
Samuel Lindström (hardingfele)
Nicole Hogstrand (cello)
Mathias Reumert (slagtøj).

 


Du kan se hele programmet i Operakalenderen.

VØLVENS DOM
feb 1 kl. 3:00 pm
VØLVENS DOM @ Nordatlantens Brygge

Verden er ved at gå under, og menneskene anråber Vølven om hjælp. Men Vølven har set det før. Hun er træt af de dumme mennesker, som gør de samme fejl om og om igen.

Vølvens Dom er en opera om klodens tilstand. Det er en rå fortælling om ragnarok og grådighed og om fremtidsangst og fremtidshåb. Forestillingen er inspireret af digtet ”Vølvens spådom” fra den nordiske mytologi og fortælles af en sanger, en skuespillere og tre musikere.

Musikteatret Saum arbejder med at forbinde intimiteten, nærværet og ærligheden med operaens store udtryk og kompleksitet.


Alder: Fra 9 år
Varighed: 50 min.

Kreditering:

Komponist: Hugi Gudmundsson
Librettist: Lene Vestergård
Instruktør: Solveig Weinkouff
Scenograf: Alaya Riefensthal
Lysdesigner: Pernille Plantener Holst.

Medvirkende:

Ingeborg Fangel Mo (Vølven/sanger)
Durita D. Andreassen (Barnet/skuespiller)
Samuel Lindström (hardingfele)
Nicole Hogstrand (cello)
Mathias Reumert (slagtøj).

 


Du kan se hele programmet i Operakalenderen.

DEN STUNDESLØSE (Lorentzen)
feb 1 kl. 4:00 pm
DEN STUNDESLØSE (Lorentzen) @ Herning Højskole

”Den Stundesløse” er en af Holbergs kendteste karakterkomedier

Med sin fikse intrige, rappe dialog og portrættet af den rastløse og stressede hovedperson Vielgeschrei, har komedien haft let ved at fascinere teatergængere gennem århundrederne. Hvis man i dag kan være tilbøjelig til at betragte meningsløs travlhed og selvpålagt effektivitetsjag som en særlig moderne skavank, bliver man klogere af at stifte bekendtskab med Holbergs Vielgeschrey. Således vurderer verdenssundhedsorganisationen, WHO, at stress om få år vil være den største arbejdsmiljømæssige risiko. Og en af tidens mest omdiskuterede bog hedder.. Pseudoarbejde! Derfor er Holberg evig aktuel og altid et besøg værd.

Komponist : Bent Lorentzen

Instruktør : Pernille Elimar
Koreograf : Pernille Garde
Musikalsk ledelse : Flemming Vistisen
Musikalsk indstudering : Frode Stengaard
Kostumier : Zofia Zelazny
Producent : Louise Top Rasmussen
Produktionsleder : Philip Doolan

ELVERHØJ – men tonen er lav
feb 1 kl. 4:30 pm
ELVERHØJ - men tonen er lav @ Musikhuset Esbjerg

”Danmarkshistorie med et stænk Monty Python, en knivspids opera, lidt operette og en sjat musical”
Sådan skrev Kulturtid.dk om Figaros udgave af Svend, Knud og Valdemar i sæson 18/19.
Nu kaster Figaros sig over et andet klenodie i dansk teaterhistorie, nemlig nationalforestillingen Elverhøj.

Originalplottet lyder således : Grev Walkendorf har ladet to børn bytte for egen vindings skyld. Han udgiver sin spæde broderdatter for at være Elisabet Munk. Og en bondekone får mod en net sum penge den lille Elisabet i sin varetægt, men en aften forlader hun den lille ved elverhøjen. Mor Karen kommer forbi stedet, hun tager barnet med sig hjem, og i den fattige hytte opdrages nu den adelsfødte Elisabet Munk, der nu kaldes Agnete.

Hun vokser op til at være en smuk jomfru, og ved elverhøjen møder hun den ædle ridder Ebbesen, der kommer til at elske hende. Men han skal – mod sin vilje – holde bryllup med jomfru Munk på Højstrup (altså med det forbyttede barn). Kong Chr. 4 har befalet det! Uventet kommer kongen til Tryggevælde og hører om sagnet, der siger, at han ikke tør gå over åen og ind i Elverkongens rige. Men kongen går over åen med ordene : “Vel er jeg ikke Cæsar og vel er dette ikke Rubicons bølger, men dog siger jeg : Jacta est alea.”

Figaros opdaterede udgave af Elverhøj får stort set samme dramatiske forløb, men den revideres (kraftigt) af de medvirkende, og ud over de allerede indlagte sange tilsættes der mere musik og komik. Og så kan det heller ikke undgås, at en forbryderbande blander sig, ikke blot i ouverturen til Elverhøj, men i selve handlingsforløbet.

I denne festforestilling spilles, synges og danses alle roller i fuld scenografi, lys og kostumer.

Medvirkende
Lisbeth Kjærulff, Rasmus Krogsgaard,
Hans Dueholm og Allan Dahl Hansen.

Idé og instruktion
Hans Dueholm, Lisbeth Kjærulff
og Rasmus Krogsgaard
Musikalsk ledelse
Allan Dahl Hansen

Gendigtning
Dueholm, Kjærulff og Krogsgaard
Kostumer
Nathalie Meldgaard

Produktion
Figaros og Den Ny Opera

LA TRAVIATA (Verdi)
feb 1 kl. 7:30 pm
LA TRAVIATA (Verdi) @ Operaen

Oplev Verdis mesterværk La Traviata i David Radoks opsætning, der tidligere på Den Kongelige Opera har vundet publikums hjerter.


Verdis opera om den umulige kærlighed har siden premieren grebet et stort publikum om hjertet, og får os stadig til at gribe efter lommetørklædet. Operaen indeholder alt det, en klassiker skal byde på: iørefaldende arier, vidunderlig orkestermusik og en gribende historie.

En ung mand forelsker sig hovedkulds i en kvinde, der sælger sig selv til rige mænd. Det er temaet i Alexandre Dumas’ roman Kameliadamen fra 1848, der udsprang af hans egen forelskelse i en kurtisane. Romanen har siden givet inspiration til utallige bearbejdelser af dramaet ikke mindst til to af operalitteraturens absolut mest populære værker, nemlig Verdis La Traviata og senere Puccinis La bohème. Mange kender også fortællingen om den svære kærlighed gennem Baz Luhrmann-filmen Moulin Rouge.

Den prostituerede Violetta Valéry lever et velhavende, men tomt og kærlighedsløst liv, og hun forelsker sig tilbage i sin unge tilbeder. Det bliver enden på hendes storhedstid, og de kommer begge til at lide for kærligheden. Violetta må ofre sin kærlighed for at en anden ung kvinde kan opnå lykken.

Verdi forargede sin samtid ved at beskrive den altopofrende Violettas sørgelige skæbne i operaen blot seks år efter, at virkelighedens parisiske Violetta var død af tuberkulose. Den rørende og eviggyldige historie er siden blevet en af publikumsfavoritterne i operalitteraturen.

Der synges på italiensk med danske overtekster.

Anbefales fra 14 år.

Nytårskoncert (Opera i Provinsen)
feb 1 kl. 8:00 pm
Nytårskoncert (Opera i Provinsen) @ Liselund

Sprudlende NytårsOperaCocktail & Menu

​Elskov, raseri, sorg, jubel, flirt og fjol, ensomhed, fællessang…
Opera i Provinsen giver en guidet rundtur i øjenhøjde, hvor vi med danske uddrag
fra en god håndfuld operaer viser den følelsesmæssige spændvidde, der er i sangens teater.

Medvirkende

Per Jellum, tenor
Jonas Viggo Pedersen, dirigen
Bo Lundby-Jæger, piano
Opera i Provinsens Kor

Operamenu fra Liselunds køkken serveres kl. 18.00 – 19.45 forud for koncerten kl. 20.00 – 22.00
Der er nummererede pladser til Opera i salen

feb
2
søn
2020
DEN STUNDESLØSE (Lorentzen)
feb 2 kl. 4:00 pm
DEN STUNDESLØSE (Lorentzen) @ Det Jyske Musikkonservatorium

”Den Stundesløse” er en af Holbergs kendteste karakterkomedier

Med sin fikse intrige, rappe dialog og portrættet af den rastløse og stressede hovedperson Vielgeschrei, har komedien haft let ved at fascinere teatergængere gennem århundrederne. Hvis man i dag kan være tilbøjelig til at betragte meningsløs travlhed og selvpålagt effektivitetsjag som en særlig moderne skavank, bliver man klogere af at stifte bekendtskab med Holbergs Vielgeschrey. Således vurderer verdenssundhedsorganisationen, WHO, at stress om få år vil være den største arbejdsmiljømæssige risiko. Og en af tidens mest omdiskuterede bog hedder.. Pseudoarbejde! Derfor er Holberg evig aktuel og altid et besøg værd.

Komponist : Bent Lorentzen

Instruktør : Pernille Elimar
Koreograf : Pernille Garde
Musikalsk ledelse : Flemming Vistisen
Musikalsk indstudering : Frode Stengaard
Kostumier : Zofia Zelazny
Producent : Louise Top Rasmussen
Produktionsleder : Philip Doolan

TOSCA (Puccini)
feb 2 kl. 4:30 pm
TOSCA (Puccini) @ Grand Teatret

I La Scalas opsætning er Anna Netrebko Tosca. Netrebko er en af verdens største operasangere og har bl.a. optrådt på både Mariinskij-teatret, San Francisco Ballet og Metropolitan Opera i store opsætninger som Figaros bryllup og Krig og fred m.fl. Derudover kan Luca Salsi og Francesco Meli opleves i rollerne som Roms politichef Scarpia og kunstmaleren Cavaradossi. Salsi er en af Italiens største operastjerner og har medvirket i en række kendte operaer, bl.a. La Bohème, Madame Butterfly, Macbeth og mange flere. Meli er også en stor operastjerne i Italien og har bl.a. også medvirket i Macbeth. La Scala er samtidig en af Italiens største operascener, og har en lang tradition for store, klassiske opsætninger. Dirigenten Riccardo Chailly, og iscenesætter David Livermore sørger for at Tosca nydes af ørene såvel som øjnene. Denne fortolkning er blevet omtalt som en af de skarpeste og smukkeste fortolkninger af operaen til dato.

DEN STUNDESLØSE (Lorentzen)
feb 2 kl. 7:30 pm
DEN STUNDESLØSE (Lorentzen) @ Det Jyske Musikkonservatorium

”Den Stundesløse” er en af Holbergs kendteste karakterkomedier

Med sin fikse intrige, rappe dialog og portrættet af den rastløse og stressede hovedperson Vielgeschrei, har komedien haft let ved at fascinere teatergængere gennem århundrederne. Hvis man i dag kan være tilbøjelig til at betragte meningsløs travlhed og selvpålagt effektivitetsjag som en særlig moderne skavank, bliver man klogere af at stifte bekendtskab med Holbergs Vielgeschrey. Således vurderer verdenssundhedsorganisationen, WHO, at stress om få år vil være den største arbejdsmiljømæssige risiko. Og en af tidens mest omdiskuterede bog hedder.. Pseudoarbejde! Derfor er Holberg evig aktuel og altid et besøg værd.

Komponist : Bent Lorentzen

Instruktør : Pernille Elimar
Koreograf : Pernille Garde
Musikalsk ledelse : Flemming Vistisen
Musikalsk indstudering : Frode Stengaard
Kostumier : Zofia Zelazny
Producent : Louise Top Rasmussen
Produktionsleder : Philip Doolan

ELVERHØJ – men tonen er lav
feb 2 kl. 7:30 pm
ELVERHØJ - men tonen er lav @ Fredericia Teater

”Danmarkshistorie med et stænk Monty Python, en knivspids opera, lidt operette og en sjat musical”
Sådan skrev Kulturtid.dk om Figaros udgave af Svend, Knud og Valdemar i sæson 18/19.
Nu kaster Figaros sig over et andet klenodie i dansk teaterhistorie, nemlig nationalforestillingen Elverhøj.

Originalplottet lyder således : Grev Walkendorf har ladet to børn bytte for egen vindings skyld. Han udgiver sin spæde broderdatter for at være Elisabet Munk. Og en bondekone får mod en net sum penge den lille Elisabet i sin varetægt, men en aften forlader hun den lille ved elverhøjen. Mor Karen kommer forbi stedet, hun tager barnet med sig hjem, og i den fattige hytte opdrages nu den adelsfødte Elisabet Munk, der nu kaldes Agnete.

Hun vokser op til at være en smuk jomfru, og ved elverhøjen møder hun den ædle ridder Ebbesen, der kommer til at elske hende. Men han skal – mod sin vilje – holde bryllup med jomfru Munk på Højstrup (altså med det forbyttede barn). Kong Chr. 4 har befalet det! Uventet kommer kongen til Tryggevælde og hører om sagnet, der siger, at han ikke tør gå over åen og ind i Elverkongens rige. Men kongen går over åen med ordene : “Vel er jeg ikke Cæsar og vel er dette ikke Rubicons bølger, men dog siger jeg : Jacta est alea.”

Figaros opdaterede udgave af Elverhøj får stort set samme dramatiske forløb, men den revideres (kraftigt) af de medvirkende, og ud over de allerede indlagte sange tilsættes der mere musik og komik. Og så kan det heller ikke undgås, at en forbryderbande blander sig, ikke blot i ouverturen til Elverhøj, men i selve handlingsforløbet.

I denne festforestilling spilles, synges og danses alle roller i fuld scenografi, lys og kostumer.

Medvirkende
Lisbeth Kjærulff, Rasmus Krogsgaard,
Hans Dueholm og Allan Dahl Hansen.

Idé og instruktion
Hans Dueholm, Lisbeth Kjærulff
og Rasmus Krogsgaard
Musikalsk ledelse
Allan Dahl Hansen

Gendigtning
Dueholm, Kjærulff og Krogsgaard
Kostumer
Nathalie Meldgaard

Produktion
Figaros og Den Ny Opera

feb
4
tirs
2020
ELVERHØJ – men tonen er lav
feb 4 kl. 8:00 pm
ELVERHØJ - men tonen er lav @ Musikhuset Aarhus

”Danmarkshistorie med et stænk Monty Python, en knivspids opera, lidt operette og en sjat musical”
Sådan skrev Kulturtid.dk om Figaros udgave af Svend, Knud og Valdemar i sæson 18/19.
Nu kaster Figaros sig over et andet klenodie i dansk teaterhistorie, nemlig nationalforestillingen Elverhøj.

Originalplottet lyder således : Grev Walkendorf har ladet to børn bytte for egen vindings skyld. Han udgiver sin spæde broderdatter for at være Elisabet Munk. Og en bondekone får mod en net sum penge den lille Elisabet i sin varetægt, men en aften forlader hun den lille ved elverhøjen. Mor Karen kommer forbi stedet, hun tager barnet med sig hjem, og i den fattige hytte opdrages nu den adelsfødte Elisabet Munk, der nu kaldes Agnete.

Hun vokser op til at være en smuk jomfru, og ved elverhøjen møder hun den ædle ridder Ebbesen, der kommer til at elske hende. Men han skal – mod sin vilje – holde bryllup med jomfru Munk på Højstrup (altså med det forbyttede barn). Kong Chr. 4 har befalet det! Uventet kommer kongen til Tryggevælde og hører om sagnet, der siger, at han ikke tør gå over åen og ind i Elverkongens rige. Men kongen går over åen med ordene : “Vel er jeg ikke Cæsar og vel er dette ikke Rubicons bølger, men dog siger jeg : Jacta est alea.”

Figaros opdaterede udgave af Elverhøj får stort set samme dramatiske forløb, men den revideres (kraftigt) af de medvirkende, og ud over de allerede indlagte sange tilsættes der mere musik og komik. Og så kan det heller ikke undgås, at en forbryderbande blander sig, ikke blot i ouverturen til Elverhøj, men i selve handlingsforløbet.

I denne festforestilling spilles, synges og danses alle roller i fuld scenografi, lys og kostumer.

Medvirkende
Lisbeth Kjærulff, Rasmus Krogsgaard,
Hans Dueholm og Allan Dahl Hansen.

Idé og instruktion
Hans Dueholm, Lisbeth Kjærulff
og Rasmus Krogsgaard
Musikalsk ledelse
Allan Dahl Hansen

Gendigtning
Dueholm, Kjærulff og Krogsgaard
Kostumer
Nathalie Meldgaard

Produktion
Figaros og Den Ny Opera

feb
5
ons
2020
ELVERHØJ – men tonen er lav
feb 5 kl. 8:00 pm
ELVERHØJ - men tonen er lav @ Musikhuset Aarhus

”Danmarkshistorie med et stænk Monty Python, en knivspids opera, lidt operette og en sjat musical”
Sådan skrev Kulturtid.dk om Figaros udgave af Svend, Knud og Valdemar i sæson 18/19.
Nu kaster Figaros sig over et andet klenodie i dansk teaterhistorie, nemlig nationalforestillingen Elverhøj.

Originalplottet lyder således : Grev Walkendorf har ladet to børn bytte for egen vindings skyld. Han udgiver sin spæde broderdatter for at være Elisabet Munk. Og en bondekone får mod en net sum penge den lille Elisabet i sin varetægt, men en aften forlader hun den lille ved elverhøjen. Mor Karen kommer forbi stedet, hun tager barnet med sig hjem, og i den fattige hytte opdrages nu den adelsfødte Elisabet Munk, der nu kaldes Agnete.

Hun vokser op til at være en smuk jomfru, og ved elverhøjen møder hun den ædle ridder Ebbesen, der kommer til at elske hende. Men han skal – mod sin vilje – holde bryllup med jomfru Munk på Højstrup (altså med det forbyttede barn). Kong Chr. 4 har befalet det! Uventet kommer kongen til Tryggevælde og hører om sagnet, der siger, at han ikke tør gå over åen og ind i Elverkongens rige. Men kongen går over åen med ordene : “Vel er jeg ikke Cæsar og vel er dette ikke Rubicons bølger, men dog siger jeg : Jacta est alea.”

Figaros opdaterede udgave af Elverhøj får stort set samme dramatiske forløb, men den revideres (kraftigt) af de medvirkende, og ud over de allerede indlagte sange tilsættes der mere musik og komik. Og så kan det heller ikke undgås, at en forbryderbande blander sig, ikke blot i ouverturen til Elverhøj, men i selve handlingsforløbet.

I denne festforestilling spilles, synges og danses alle roller i fuld scenografi, lys og kostumer.

Medvirkende
Lisbeth Kjærulff, Rasmus Krogsgaard,
Hans Dueholm og Allan Dahl Hansen.

Idé og instruktion
Hans Dueholm, Lisbeth Kjærulff
og Rasmus Krogsgaard
Musikalsk ledelse
Allan Dahl Hansen

Gendigtning
Dueholm, Kjærulff og Krogsgaard
Kostumer
Nathalie Meldgaard

Produktion
Figaros og Den Ny Opera

Øl & Opera La Pizza con Funghi
feb 5 kl. 8:30 pm
Øl & Opera La Pizza con Funghi @ Absalon

Vi fylder denne aften huset med en opera som tager genren med et meget stort gran salt, hvor historien tager uventede drejninger.
Det er et komisk drama om kærlighed, utroskab og mord – alt det gode fra opera!

Vi møder Voluptua der lever med en hemmelighed, som hun fortæller til sin tjenerinde. Voluptua har nemlig en elsker ved siden af sin ægtemand og for at være fri til at kunne være sammen med sin elsker brygger hun på at forgifte sin mand med giftige svampe på
hans yndlingsspise – pizza.

Operaen varer lidt over en time og koster 50. kr.

Medvirkende:
Voluptua: Signe Sneh Durholm
Phobia: Emma Oemann
Scorpio: Gustav Wenzel Most
Count Formaggio: William Jønch Pedersen
Dirigent: Magnus Larsson
Klaver: Louise Schrøder
Instruktør: Freja Friberg Lyme

Arrangementet er støttet af: Wilhelm Hansens Fond, Augustinus Fonden, Axel Muusfeldts Fonden, William Demant Fonden, Dansk Solistforbund, Dansk Skuespillerforbund, Københavns Musikudvalg, Danmarks Radios Symfoniorkesters Fond.